10 mei 2022

Trip 68 [2] Op pad in mooi Celle

Het slot van Celle

Overleden   Allereerst het trieste nieuws: een Vlaamse collega is overleden, verneem ik vanmorgen van een andere Vlaamse collega. Pas 56 jaar, veel te jong. Hij was altijd opgewekt, vrolijk, opgeruimd. Avontuurlijk ook. En dronken regelmatig. Wat met zijn fysieke kwalen bepaald onverstandig was.

Verleden  Wat een mooie stad is Celle! De vakwerkstraten zijn schitterend, het nieuwe stadhuis en natuurlijk: Bauhaus in Celle, met dank aan de architect Otto Haesler. Ook het barokke theater in het slot is een plaatje. Vandaag een geweldige rondleiding gehad!

Het 'nieuwe stadhuis' was ooit kazerne

Schakelen   De Twin op Fiat Ducato (150 paarden) nadert de 50.000 km - in drie jaar. Probleemloze halfautomaat tot nu toe, op kleinigheidjes na. Zo wilde de automaat enkele keren niet schakelen, maar dat bleek veroorzaakt te worden door te weinig olie in een 'schakel-reservoir' (ik ben zo technisch als een schildpad).

Stil   Dat was een bijzonder rustige nacht: niets meer gehoord tot vanmorgen 7:00 uur. Zie dat het een warme dag wordt: waarom heb ik geen korte broeken bij me? Uiteindelijk was een fiets ook wel handig geweest hier: ik liet deze thuis op aanraden van degene die deze trip organiseerde. "Alles is op loopafstand." De gids vindt het jammer, 'want dan hadden we meer kunnen doen'.

Italienischer Garten - Bauhaus
Oekraïne   Gisterenavond met de van oorsprong Russische gids - nee, we hebben 'het' er niet over gehad - en haar Nederlandse man gegeten in Celle: asperges, in mijn geval. Dat smaakte! Vandaag kwam 'het' wel ter sprake. We hebben met respect elkaars standpunt aangehoord. En het daarbij gelaten.

Toerisme   Om 10 uur komt iemand van toerisme Celle hier om iets voor de gemeente te schrijven over mijn bezoek: de rollen omgedraaid. Daarna ga ik met de gids de stad in - de stad met een kasteel, honderden vakwerkhuizen en een mij nog niet bekende relatie met het Deense koningshuis. Verder blijkt er in het verleden in Celle olie te zijn gevonden en ook opgepompt, tot zo'n vijftig jaar geleden. Veel gas- en olie-gerelateerde, voornamelijk technische bedrijven zijn zodoende (nog) in Celle gevestigd.

Vakwerk   Celle telt ruim 400 vakwerkhuizen: het ene nog mooier dan het andere. Celle was vroeger veel groter en belangrijker dan het nabije Hannover. Nu zijn de rollen omgedraaid.

90   In het slot had ik een bijzondere en aangename ontmoeting met Inge Frisius, kunstenaar. "Mijn hele leven al." En dat zijn 90 jaren. Maar topfit, creatief, helder en mobiel. "De volledige opbrengst van de verkopen hier gaat naar Oekraïne, via Artsen zonder grenzen." Een bijzondere vrouw. 


Joods   Eén van de weinige synagogen in Duitsland zonder noemenswaardige oorlogsschade: die in Celle. Dankzij vooral de brandgangen tussen de (vakwerk)huizen.

Open   Links de eigenlijk onopvallende gevel van de synagoge. Het godshuis is te bezoeken.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten