03 december 2022

Bezoektip: Vlissingen

Grijs   Een koude, bijna gure en zeker grijze dag. Jammer, maar fotomaat Adrie en ik hadden ons voorgenomen een dagje in Vlissingen te wandelen. Om daarna thuis met erwtensoep Nederland te zien verliezen van Amerika. Maar hoe anders liep dit laatste... Vlissingen is vooral ook een havenstad. Het water, schepen en loodsboten, je bent er nooit ver vanaf in deze stad.

Nieuwbouw   In Vlissingen worden volop woningen gebouwd. In de zomer zal het zeker een gezellig drukke stad zijn, met veel Duitse en Belgische toeristen. Maar vandaag, 3 december, was er amper iemand op straat te zien. Een enkele wandelaar slechts.

7,9 km   We liepen een klein rondje, aangenaam onderbroken door een lunch. Om weer even wat op te warmen. In het restaurant moest je met een handbediende lift naar beneden en weer naar boven. Knop ingedrukt houden, want anders stopt-ie... We zagen dat niet iedereen de toch simpele aanwijzing - in drie talen - begreep.

 

Routeyou   De gedownloade wandeling leidde ons onder meer langs en over de sluizen.

 

 

 

 


 

Beer   De Oostbeer is een Napoleontisch vestingwerk dat er toe diende het water in de vestinggracht rond de stad te scheiden van het zeewater en zo te voorkomen dat de vestinggracht bij laag water leeg liep.

De Oostbeer stamt uit de Franse tijd die hier van 1795 tot 1814 heeft geduurd. Na het Engelse bombardement in 1809, waarbij de stad zwaar getroffen werd, liet Napoleon de vesting Vlissingen

ingrijpend moderniseren en uitbreiden. Vlissingen werd aan landzijde voorzien van een nieuwe gracht en rondom de stad werden forten aangelegd. In 1810 werd aan de oostelijke zijde van de stad een stenen beer gebouwd die later de Oostbeer is gaan heten, aan de westelijke zijde van de stad werd de Westbeer gebouwd.

De Oostbeer is een gemetselde beer met schuine kanten. Om aanvallende soldaten te beletten de vesting via de beer te bereiken was de aan de bovenzijde een 'ezelsrug' aangebracht van gladde natuurstenen. De ezelsrug werd in het midden voorzien van een zogenaamde monnik, een massief rond torentje die doorgang onmogelijk moest maken. De monnik was een de bovenzijde afgedekt met een gladde natuurstenen muts. In de holle beer werd een gang aangelegd met schietgaten die de vestinggracht konden bestrijken. De gang was aan beide zijden van de beer verlengd en liep uit in zogenaamde escarpes- en contrescarpesgalerijen; een stelsel van onderaardse gangen waarin mijnen konden worden aangebracht om tijdens een aanval over landzijde het hele verdedigingswerk kon worden opgeblazen met de inundatie van het gebied rondom de vesting Vlissingen als gevolg. 

Schelde   Natuurlijk ook aandacht voor de Slag om de Schelde, de beslissende slag om de Antwerpse haven bereikbaar te maken voor de geallieerden. Daardoor werden de aanvoerlijnen voor mensen, wapens, munitie en meer aanzienlijk verkort.

Jumbo   Wie Vlissingen zegt, zegt ook Michiel de Ruyter. De Ruyter (bijgenaamd Bestevaêr, ofwel grootvader) is een van de bekendste zeehelden uit de Nederlandse geschiedenis. Al wordt daar intussen 'genuanceerd over gedacht'. Hij wordt algemeen beschouwd als de grootste admiraal van zijn tijd. De Ruyter was afwisselend in dienst van de staat en van reders, en was zelfs een tijdlang als zelfstandig ondernemer actief in de walvisvaart.



Loods   Prachtig en indrukwekkend gezicht, de voortdurend in- en uitvarende loodsboten. Wat een vermogen, wat een acceleratie!

Een dagje Vlissingen. Liever met wat mooier licht. Maar als dat er niet is is er nog steeds genoeg te zien.









 
 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Integraal en hybride: het komt er aan!