Vanmorgen werd ik om kwart over zeven wakker. Ik dacht dat het nog midden in de nacht zou zijn. Toch maar eruit gegaan om een interview voor Autoweek Campers uit te werken. Het stel met de Scania als camper. Daarmee was ik binnen een uur klaar: het zijn tenslotte maar 450 woorden die ik voor deze rubriek heb. Daarna nog wat foto's gemaakt op Stee in Lhee.
Gisterenavond aten we in de Bospub, op twintig minuten lopen van Camperparc Stee in Lhee. Erg gezellig met z'n vieren, maar de prijs-kwaliteitverhouding daar is niet helemaal in orde, wat mij betreft. Vanmorgen dronken we koffie in 'de huiskamer' op de camperplaats, daarna wandelden we naar Dwingeloo. Rondje om de kerk, een lunch en via een andere route en de Joodse begraafplaats weer naar Stee in Lhee.
Er staat hier ook een stel dat veel camperaars kennen van hun vloggen. Vloggers zijn aan mij niet besteed en na een blik op deze website verandert dat niets. Hoezo, 'avontuur in Oirschot'?
Hier is goed te zien dat de Scania wat groter is dan de gemiddelde camper.Mooie muziektent in het centrum van Dwingeloo.
Aan de bouw van de Sint Nicolaaskerk in Dwingeloo is de sage verbonden van de Juffer van Batinghe. Het verhaal gaat dat de juffer tijdens de bouw van de kerk elke dag te paard voorbij reed omdat ze een oogje had op de bouwmeester van de kerk. Deze bouwmeester was niet ongevoelig voor haar schoonheid en raakte dermate van de wijs dat hij zijn werk niet meer naar behoren kon verrichten.
Door ingrijpen van de drost van Drenthe en haar vader, de heer van Batinghe, werd de juffer op reis gestuurd, maar niet nadat zij haar droombeeld over deze kerk aan haar geliefde had verteld. De bouwmeester wist daarop haar droombeeld te verwezenlijken. Dit zou de reden zijn van de voor Drenthe afwijkende bouwstijl van de kerk. Na voltooiing van de kerk zouden beiden alsnog getrouwd zijn. De ‘Juffer’ zie je in brons voor de Sint Nicolaaskerk.
Ned. Herv. Kerk. Eenbeukig gotisch gebouw uit de 15e eeuw. Wapensteen, ingemetseld in de noordmuur. 18e eeuws kaarsenkroontje. Orgel met Hoofdwerk en Bovenwerk, in 1886 door J. van Gelder gemaakt voor de Doopsgezinde Kerk te 's-Gravenhage. Later uitgebreid door G. van Leeuwen. In 1964 gerestaureerd en overgeplaatst naar Dwingeloo.
Een kleurrijk paard.
De Joodse begraafplaats. In 1821 werd de Joodse gemeente Dwingeloo een bijkerk in de Ring van Hoogeveen. Tot 1835 gebruikte men een kamer in een herberg voor de godsdienstoefeningen, daarna was de synagoge gevestigd in een gebouw dat tevens onderdak bood aan een smederij. Deze synagoge werd in 1846 opgeknapt en bleef daarna tot 1923 in gebruik. In dat jaar heeft een brand het gebouw verwoest; er is toen geen nieuwe synagoge meer ingericht.
De Joodse gemeente had vanaf 1830 de beschikking over een eigen begraafplaats in Dwingelerzand, ook wel de Dwingeler Duinen genoemd. De Joodse inwoners van Dwingeloo woonden grotendeels dicht bij elkaar en speelden geen belangrijke rol in het openbare leven. De grootste omvang van de gemeente werd bereikt rond 1870.
Door ingrijpen van de drost van Drenthe en haar vader, de heer van Batinghe, werd de juffer op reis gestuurd, maar niet nadat zij haar droombeeld over deze kerk aan haar geliefde had verteld. De bouwmeester wist daarop haar droombeeld te verwezenlijken. Dit zou de reden zijn van de voor Drenthe afwijkende bouwstijl van de kerk. Na voltooiing van de kerk zouden beiden alsnog getrouwd zijn. De ‘Juffer’ zie je in brons voor de Sint Nicolaaskerk.
Ned. Herv. Kerk. Eenbeukig gotisch gebouw uit de 15e eeuw. Wapensteen, ingemetseld in de noordmuur. 18e eeuws kaarsenkroontje. Orgel met Hoofdwerk en Bovenwerk, in 1886 door J. van Gelder gemaakt voor de Doopsgezinde Kerk te 's-Gravenhage. Later uitgebreid door G. van Leeuwen. In 1964 gerestaureerd en overgeplaatst naar Dwingeloo.
Een kleurrijk paard.
De Joodse begraafplaats. In 1821 werd de Joodse gemeente Dwingeloo een bijkerk in de Ring van Hoogeveen. Tot 1835 gebruikte men een kamer in een herberg voor de godsdienstoefeningen, daarna was de synagoge gevestigd in een gebouw dat tevens onderdak bood aan een smederij. Deze synagoge werd in 1846 opgeknapt en bleef daarna tot 1923 in gebruik. In dat jaar heeft een brand het gebouw verwoest; er is toen geen nieuwe synagoge meer ingericht.
De Joodse gemeente had vanaf 1830 de beschikking over een eigen begraafplaats in Dwingelerzand, ook wel de Dwingeler Duinen genoemd. De Joodse inwoners van Dwingeloo woonden grotendeels dicht bij elkaar en speelden geen belangrijke rol in het openbare leven. De grootste omvang van de gemeente werd bereikt rond 1870.
Tijdens de Duitse bezetting zijn vrijwel alle leden van Joodse gemeenschap in Dwingeloo gedeporteerd en omgekomen in de concentratiekampen.
In 1950 werd de Joodse gemeente van Dwingeloo officieel opgeheven en bij die van Hoogeveen gevoegd. De Joodse begraafplaats - 39 grafstenen - wordt door het plaatselijke bestuur onderhouden, maar is ondanks een verzoek hiertoe niet op de lijst van beschermde monumenten geplaatst.
De voorbereidingen voor het carbid schieten zijn op 30 januari in volle gang.
Wat een prachtige hekken zijn dit toch: daar krijg ik geen genoeg van.
Boerderij in kerstsferen
In 1950 werd de Joodse gemeente van Dwingeloo officieel opgeheven en bij die van Hoogeveen gevoegd. De Joodse begraafplaats - 39 grafstenen - wordt door het plaatselijke bestuur onderhouden, maar is ondanks een verzoek hiertoe niet op de lijst van beschermde monumenten geplaatst.
De voorbereidingen voor het carbid schieten zijn op 30 januari in volle gang.
Wat een prachtige hekken zijn dit toch: daar krijg ik geen genoeg van.
Boerderij in kerstsferen
Geen opmerkingen:
Een reactie posten