08 oktober 2024

Füssen: fotogeniek van alle kanten - ook in zwart-wit

Een camping hier in de buurt meldde dat we alleen vanaf drie nachten konden boeken. Pardon, maar ik heb het over oktober? Jawel, maar het hoogseizoen duurt hier tot 3 november. Nu we hier zijn begrijp ik dat wel enigszins: de drie camperplaatsen - naast elkaar in dezelfde straat en met bijna 180 plekken bij elkaar - staan praktisch helemaal vol! De rijke grijze golf overspoelt Füssen in de herfst.

Gelet op het onderwerp in Füssen - de geschiedenis van de luit- en vioolbouw hier - stelde ik de twee bladen (in Nederland en Noorwegen) voor een keer de reportage in zwart-wit te plaatsen. Beide hoofdredacteuren zeiden: doen we!

De meester-vioolbouwer die we bezochten is zelf een hartstochtelijk contrabassistspeler: zowel klassiek als jazz. Net als ik is hij een bewonderaar van de in 2005 overleden Deense jazzbassist Niels-Henning Ørsted Pedersen. Dat schept een band, nietwaar? Hij liet zijn contrabas op mijn verzoek even klinken... prachtig!

We wandelden, een gids leidde ons rond, we fietsten en we maakten een boottocht. We bezochten ook nog een concert (Carl Orff meets Spark: klassiek door een modernere bril) en een musical over het leven van koning Ludwig. Het concert was mooi, maar de musical was verpletterend! De dagen vliegen dan voorbij. Tussendoor moeten er inkopen worden gedaan, er moet worden gegeten, foto's worden bekeken en ik schrijf alvast aan het verhaal.

Slot Neuschwanstein is de grote publiekstrekker in deze omgeving. Hier gezien vanaf de Forggensee, een stuwmeer dat vanaf half oktober leegloopt om in het voorjaar weer vol te lopen met smeltwater uit de bergen. Met het water wordt stroom opgewekt.
Rond de Forggensee ligt een fietspad, grotendeels verhard. We passeerden ook de waterkrachtcentrale.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Terug in kleur