04 juni 2024

Nieuwe koppelingsplaat voor onze Adria Twin

1 juni 2024

Na 83.000 km heeft de koppelingsplaat van de Fiat Ducato, waarmee onze Adria Twin zich voortbeweegt, het begeven. Ik heb intussen begrepen dat daar kleine plastic onderdeeltjes aan zitten die soms afbreken en dan schade kunnen veroorzaken. De oplossing: een nieuwe koppelingsplaat. Weer van Fiat, maar Sachs heeft er ook een, zonder plastic onderdelen. Een wat steviger exemplaar. Onze Ducato is van het type halfautomaat: wel een 'gewone' zesbak, maar hij schakelt zelf, er is geen koppelingspedaal. Op het schakelmoment heb je invloed met het gaspedaal, maar je kunt ook handmatig bepalen in welke versnelling er wordt gereden. Vooral bergop is dat fijn, want de gerobotiseerde bak schakelt graag snel op. 

Vrijdag 31 mei is de operatie bij Aarsman in Zevenbergen, een Fiat Professional garage, uitgevoerd. Tegelijk met het vervangen van de distributieriem, hoop ik: anders moet dat later dit jaar alsnog. Maandag 3 juni wordt er proefgereden. Als alles goed gaat kan ik dinsdag weer over de camper beschikken.

3 juni 2014

Als ik vanmorgen op de fiets richting Roosendaal-Centrum pedaleer gaat de telefoon. Aarsman in Zevenbergen. "De camper is klaar. Dit weekend nog aan gewerkt en op lekkages gecontroleerd, proefrit gemaakt, alles is in orde." Dat klinkt als muziek in de orde en ruim op tijd om volgende week naar de persbijeenkomsten in Duitsland te tuffen.

4 juni 2024

Rond het middaguur hebben we de camper opgehaald. Wel spannend hoe de Fiat nu rijdt. Nou, ge-wel-dig! Met de nieuwe Sachs koppelingsplaat* lijkt hij soepeler en onmerkbaarder te schakelen dan ooit. Het kost een paar centen.... we hebben ook gelijk de distributieriem laten vervangen. Kunnen we er weer jaren tegen, hoop ik! 

*Schande eigenlijk dat Fiat dat zelf ook niet inziet en de Ducato's jaren heeft voorzien van koppelingsplaten met plastic deeltjes, die de problemen veroorzaken.

  


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Nog meer oorlogsgraven (slot)