07 december 2020

Trip 36 [3] Wandeling Westkapelle - oorlogsleed

Een wandeling van bijna 9 km in een niet verwacht maandagmiddag-zonnetje. Richting Westkapelle dus, van waar ik gisteren ook het vuurtorenlicht zag komen. Ik geloof niet dat deze toren, die het Engelse bombardement van 1944 overleefde, nog een functie heeft, maar hij werkt wel.

Deze tank kwam hier aan land. En morgen wordt deze weggehaald voor restauratie. Een andere tank wordt ook morgen voor de bioscoop in Vlissingen gezet in verband met de filmpremière Slag om de Schelde. De laatste grote slag in de Tweede Wereldoorlog: de geallieerden wilden de haven van Antwerpen gebruiken voor de aanvoer van materieel, nodig voor de verdere bevrijding van onder meer Nederland. Dat moest tot dan allemaal uit Noord-Frankrijk komen.

Uit respect voor de bevrijders is deze tank hier blijven staan - als monument.

De bestuurder van de tank is tien jaar terug hier nog een keer terug geweest. Eerder durfde hij niet: de Engelsen bombardeerden Westkapelle namelijk in 1944 om het land ten behoeve van de bevrijding onder water te zetten. Zo'n 200 slachtoffers waren het resultaat. De tankcommandant vreesde daarom gelyncht te worden door de Westkapellenaren. (Dit hoorde ik in twee gesprekken met voorbijgangers, inwoners van Westkapelle.)

Andere kant op dan gisteren, ander tijdstip, ander licht. Maar hetzelfde geweldige wandelpad. Vandaag kwam ik hier niemand tegen. Volkomen corona-veilig, deze wandeling!







Zeer kenmerkend toch, deze paalhoofden om de kust tegen de stroming te beschermen.









Een 'mini-pier'. Vrij toegankelijk, maar vol gevaarlijke plekken aan het eind. Een klein kind zou er zo in kunnen lopen... levensgevaarlijk! En onbegrijpelijk ook. Westkapelle.







Na het bombardement door de Engelsen moest in 1945 de dijk weer worden hersteld. Dat is met het zand dat hier lag gebeurd: zo ontstond dit water. Ik ben er omheen gelopen: fijne wandeling.


In onze buscamper heb ik een MPPT-lader en een accumonitor van Victron. Beide af te lezen vanaf de mobiele telefoon, net als de iNet van Truma (ik houd van dit soort speeltjes, al zijn ze meer leuk dan nuttig, laat staan noodzakelijk). Maar als je dan een nieuwe telefoon neemt is het opnieuw verbinding maken niet eenvoudig als je, geheel tegen de gewoonte in, de wachtwoorden niet hebt opgeslagen. Ik weet nog precies hoe dat komt: heb die verbinding toen nog snel na inbouw bij de dealer gelegd en het nergens genoteerd.

Intussen draait alles weer en heb ik de wachtwoorden veilig 'opgeborgen' in een wachtwoordbeheerder op de laptop (en dus automatisch ook op mijn PC, Chromebook en telefoon). Dat gebeurt mij geen tweede keer.



De wifi-verbinding op deze camping Weltevreden in Zoutelande is voortreffelijk. Heb op de laptop kunnen genieten van Podium Witteman, waar de verjaardag van Jaap van Zweden (60) werd gevierd. Een prachtige uitzending was dat!


2 opmerkingen:

  1. Mooi verhaal. Ik wist dat niet, dat de slachtoffers in West Kapelle door de Engelsen. Prachtige foto's weer!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Fantastische foto's en een sterke tekst. Ik had overigens ook niet anders verwacht.

    BeantwoordenVerwijderen