12 mei 2022

Trip 68 [4] Wandelen over heidevelden

In de hoek - sta ik niemand in de weg
IJstijden   Twee wandelingen maakte ik vandaag. Eerst ontmoet ik om 9:00 uur Bettina (Tourist Info Müden) nog een keer, op de 'wandelparkeerplaats' Wacholderwald Schmarbeck. Voor het eerst dat ik in de TomTom Camper trouwens geen naam, maar coördinaten tik. De parkeerplek heeft domweg geen straatnaam.



Veelbelovend begin

Tante Hanna   Maar eerst even wat boodschappen doen, bij tante Hanna. Wat een leuke zaak! Ik neem schapenragout mee, voor thuis.
De boodschappen zijn snel gedaan en dus ben ik ruim op tijd. Als ik rond half negen de Twin de parkeerplaats op rijd kijkt een waakzaam konijntje mij verbaasd aan. Ik ben de eerste vandaag, al snel gevolgd door Bettina. Zij wil nog iets vertellen over het ontstaan van de indrukwekkende heidegebieden in deze omgeving, gedurende drie ijstijden. Ik verneem ook dat het schapenras - zie gisteren - afstamt van de moeflon. 
Bloei   Daarna ga ik alleen op pad, onder werkelijk perfecte omstandigheden. Nou ja, de heide staat niet in bloei. Daarvoor moet je hier tussen 8/8 en 9/9 zijn, krijg ik als geheugensteuntje mee. De ochtendwandeling is niet zo lang, maar het landschap is wel verrassend. Heide natuurlijk, maar ook het grootste jeneverbesbos in Noord-Duitsland.
Info   Op veel plaatsen kom ik vandaag - steeds ongeschonden - informatieborden tegen met nuttige informatie. Over het ontstaan, de schapen, heide, insecten, de wolf en meer. Ik heb ze bijna allemaal gelezen.

Schuilen   Regelmatig passeer ik dit soort 'hutjes'. Lekker om even te zitten, te schuilen - vandaag niet nodig - of je boterham op te eten.

Misselhorner Heide   De middagwandeling is een stuk langer en zeker zo mooi. Afwisselender. Wat zal de bloeiende heide hier mooi zijn, tegen de donkere achtergrond van naadbomen. Ja, meer bos hier, onwaarschijnlijk veel bosbessen en halverwege een diep dal...

Hieronder: mooie ontmoeting.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Trip 100 [6] Stadscamping Bolsward