09 mei 2022

Trip 68 Celle en omgeving

Gereserveerd
Polarsteps   Het meeste is ook terug te vinden op Polarsteps, inclusief de route van elke dag: dit is de link.

Dop   Op de terugweg van de vorige trip reden we nog even langs onze gewaardeerde dealer Mobiledrôme in Oud-Gastel (Roosendaal) om de wieldop op te halen: we zijn er onderweg ooit één kwijt geraakt, ik vermoed in België. Wat een gaten zitten daar soms in het wegdek! Onze teller nadert intussen de 50.000 km. Ook nog even tanken: ruim twee euro per liter. Dat is in ons geval ruim twee euro per twaalf km. Met plannen om naar Noorwegen te gaan wel iets om bij stil te staan. 

Bagage   Na vijf weken was de achterbak aardig vol geraakt met allerlei spullen die we dachten nodig te hebben. En zaken die we mee terugnamen vanuit het huis in Slovenië waar we enkele dagen met de kinderen verbleven: bergschoenen, cadeaus en meer.

Werk   Maar nu: Celle. Een reportage, van maandag tot en met vrijdag. Aansluitend rijd ik naar Nijkerk voor een fotobeurs en misschien ook nog wel naar Gorinchem voor een bezoek. 

Aankomst in Celle
Maandag   Ik sta op het punt van vertrekken. De PC is de hele nacht bezig geweest met het uploaden van foto's van de vorige trip: dat gaat op deze wijze veel te langzaam en daar heb ik (nog) geen oplossing voor.

Denazificeren   Vandaag 'viert' Rusland de overwinning op nazi-Duitsland. Intussen passen ze zelf vergelijkbare methoden toe om een heel volk te onderdrukken, inclusief barbaarse wreedheden - waar het Russische leger sowieso berucht om is. Adolf Poetin... Hoe dit afloopt weet niemand, maar een escalatie valt niet uit te sluiten. 

De grijze golf is op pad
Pech   Koffie McCafé. Opmerkelijk: veel militaire voertuigen op de weg. Tanks, vrachtwagens, rupsvoertuigen. Een tank met pech ook: die werd weggesleept. In Duitsland zag ik ook enkele militaire colonnes. Op deze dag, waarop Poetin zijn toespraak hield - meer van hetzelfde, maar nog altijd even fout en teleurstellend.

Lunchpauze    Op de radio luister ik podcasts. Gisteren was op NPORadio4 Alexander Rinnooy Kan te gast bij Margriet Vroomans. Een mooi gesprek, met mooie muziek: Brahms om te beginnen. Onderweg tijdens de koffiestop gebeld met de nieuwe directeur van het Zwitsers verkeersbureau in verband met een trip rond de Habsburgers die ik voorbereid. Zij zingt, en bracht me nog op een ander idee dat ik ga uitwerken. En misschien wel kan combineren met de Habsburgers. 

Ik tik dit op een klein, handig en opvouwbaar toetsenbordje, via Bluetooth verbonden met de telefoon. Het werkt als een speer. 

Onze 'bescheiden' bus
Celle   Camperplaats, gereserveerd gelukkig - met een bordje 'Journalist'. Want het staat gewoon helemaal vol. De 500 km probleemloos overbrugd, met heerlijke podcasts uit de luidsprekers. Enkele afleveringen van Diskotabel, want een geweldig interessant programma is dat toch (NPORadio4, zondagmiddag, Lex Bohlmeijer). Nieuwe CD's en een vergelijking: drie keer hetzelfde stuk met een ander orkest/solisten/dirigent. Twee of drie deskundigen bespreken de verschillen, zonder te weten wie de uitvoerenden zijn.

Maar nu dus: Celle. Vanavond eten met mijn gids voor morgen. Zij is Russische... benieuwd waar we het over zullen hebben. We bespreken in elk geval ook het programma voor de komende dagen.
Het is twintig graden, de zon schijnt dus ik rol geen snoer uit. Kreeg een kaart met tien euro om te douchen: die krijg ik niet op.... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten