27 januari 2022

Trip 62 Winterkamperen [8] Omhoog naar Goglhof Gasthaus

Brahms   Geen bus, geen trein, geen harde afspraken vandaag. Dus gewoon uitslapen. Vanmorgen de eerste twee symfonieën van Johannes Brahms met de Bose koptelefoon liggen luisteren. Gedirigeerd door de intussen 94-jarige Herbert Blomstedt. (Tijdens de opnamen was hij 92 meen ik. ) Magnifieke registraties, vol vuur en passie, maar ook met fluisterzachte, vol-romantische passages. Wonderschoon! Wat dit met winterkamperen te maken heeft? Nou, alles. Want thuis doe ik dit niet zo snel en hier, in de camper, terwijl de eerste zonnestralen door het panoramavenster binnendringen, gun ik me daar alle tijd voor. Da's ook winterkamperen! En: Brahms, afkomstig uit Hamburg, hield erg van de Oostenrijkse bergen. Hij bracht er vele zomers - dan dan weer wel - door.

Klimmen   Vandaag op het programma: een wandeling naar hogere sferen. Eerst naar Fügen, en vanuit daar omhoog. Grotendeels over een Rodelbahn - alleen waren er nu geen sleeën. En dat lag niet aan de sneeuw: die is er in de schaduw van het bos genoeg.

Fügen   In het dorpje zijn restaurants, bakkers waar je koffie met gebak kunt krijgen en natuurlijk diverse andere winkels. Het ligt er mooi, zo aan het begin van het Zillertal.

Otofoto   Laat ik hier maar niet zeggen wat ik van het maken van selfies vind. Dan beledig ik heel veel aardige mensen. Deze vorm kan er nog net mee door.
Warm   Het ging lekker omhoog hier. En dat is inspannend. Neem van mij aan dat als Zij haar jas half uit doet, Zij ook met een serieuze inspanning bezig is.

Goulash   Je moet tien keer kijken, maar dan zie je op de foto wild lopen. Eigendom van de familie Baumann van Gasthof Goglhof hier boven. De wildgoulash die zij hiervan maken smaakt voortreffelijk, kon ik even later vaststellen.

Kaas   Op dit terras hebben wij een heerlijke warme lunch genoten. Er was nog één andere tafel bezet. Dus aan de drukte kan het niet hebben gelegen dat de toegezegde kaas voor Haar spaghetti nooit is gekomen. Het kostte haar een fooi. Toen ze bij het afrekenen de prijs zei vroeg ik nog: is dat met of zonder de kaas? Had ze lollig kunnen oplossen, maar dat zat er vandaag niet in. Het terras was geweldig: uit de wind, in de zon, vol uitzicht.
Hout   Terug namen we een andere weg - wat met de app Locus Map (Android) niet zo heel ingewikkeld is.
Als erkend houtstoker kijk ik altijd gulzig naar dit soort stapels hout. Zo'n heerlijke Kachelofen in je huis...

Lekker?   De uurtjes dat wij in de camper zijn hebben we meestal Klassik Radio aan. Dat is de muziek waar wij van houden. Op de zender maken ze voortdurend reclame voor zichzelf. Net als in Nederland, waar je op NPORadio4 voortdurend hoort: "Zó mooi is klassiek." (Dat zou natuurlijk moeten zijn: "Klassiek is zó mooi.") Maar het Duitse Klassik Radio heeft een paar 'hete damesstemmen' ingehuurd. Na elk nummertje (..) klinkt heel hijgerig: "Klassik Radio. Zum Entspannen und Genießen." Waarbij dat Genießen aan het einde ietsje omhoog gaat. Alsof ze vraagt of het wel lekker is... Klassieke muziek onwaardig. En vooral heel erg overbodig. Het alternatief is dus regelmatig Qobuz inschakelen. De betere versie van Spotify als klassiek je voorkeur heeft. 

Nano   Vanmorgen me weer zitten verbazen over een collega die heilig gelooft in een wereldwijd complot tegen de mensheid. "Met nanotechnologie kunnen ze nu met een vaccin gelijk een chip inspuiten." Ja hoor, beste J. Maar ik denk - hij is fotograaf - dat het te langdurig door een zoeker kijken zijn blik toch wat heeft vernauwd. Wie kan zo iemand - ik moest lachen om te term: complotmarmot - helpen om weer tot een normaal leven te komen? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten