18 april 2023

Biologisch moet de norm zijn

Stil   Als camperaars dragen we best ons steentje bij aan het aantasten van het milieu, met onze over het algemeen dikke diesels. Gelukkig zijn deze steeds schoner geworden, maar schoon zijn ze nog allerminst. Daarom stoor ik me ook aan camperaars die hun motor laten draaien als dat totaal niet nodig is. Bij het aankomen en de receptie bezoeken, bij het grijs-water-lozen... zet UIT dat ding. Vinden de rustminnende medekampeerders ook wel zo prettig.

Chemie   Een volgende stap moet wat mij betreft zijn: biologische middelen in ons mobiele toilet. Ik schrijf expres niet chemisch toilet, want we zouden niets chemisch meer moeten gebruiken.

Korrels   Vorig jaar ben ik overgegaan op Ammovit, soms in combinatie met een wolkje Solbio. We gebruiken het campertoilet dagelijks - we wonen namelijk enkele maanden in onze Adria Twin tot de oplevering van ons nieuwe appartement. In het toilet komen alleen vloeistoffen: de vaste stoffen die onze lichamen verlaten worden achtergelaten in op het riool aangesloten toiletten of opgevangen met behulp van hiervoor bestemde zakken.

Maatschepje   De Ammovit wordt geleverd met een maatschepje. Eén schepje in het toilet, en ik doe ook een schepje in de gootsteen van keuken en toilet. De korrels voorkomen ook hier nare geurtjes van het grijze water en doen ook hier hun reinigende werk. In het toilet voeg ik 's zomers wat Solbio toe - vooral omdat die geur mij aanstaat.

Groen   Dan is er ook nog Elsan, ook biologisch. Al deze middelen kunnen zonder problemen in een septic tank worden geledigd. Of in een gewoon toilet. Met Elsan heb ik (nog) geen ervaring.

Goedkoper   Los van het biologisch voordeel is er ook een aanzienlijk financieel voordeel. Met Ammovit als basis en maar heel weinig Solbio als toevoeging doe je heel erg lang. Daar kan geen blauw chemisch middel tegenop!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levelsysteem voor buscampers