26 mei 2023

Trip 86 Maxxfan en LPG-fles gemonteerd

Verboden   Lang heb ik getwijfeld: een LPG-fles monteren of niet. Onze winterse trip naar Spanje en Portugal heeft mij over de streep getrokken. Op de heenweg zaten we al met één lege Benegasfles (alleen in NL om te ruilen voor een volle) en liep de boiler leeg door de vorstbeveiliging. Daarna stonden we zoveel mogelijk aan de stroom - we hebben een Truma Combi 6E, die op gas, stroom of stroom en gas kan werken. Hadden we toe LPG gehad, dan hadden we dit probleem niet gehad. Waarom dan de twijfel? Welnu, in Nederland mag je geen LPG-flessen vullen, ook niet met een buitenaansluiting. Dat 'iedereen' dat toch doet doet aan het verbod niets af. 

Warmte   In de zomer is het juist weer de warmte die binnen te veel kan oplopen. Een airco wil ik per se niet: te zwaar, te veel geluid, altijd stroom nodig. Ik las veel positieve berichten over de Maxxfan: een dakluik met ventilator die kan blazen en afzuigen of de lucht in beweging kan brengen met een gesloten luik. En hoewel een grijs exemplaar mooier op een grijze bus staat koos ik toch voor de witte uitvoering: die laat minder (!) licht door. Wel zo fijn, 's morgens vroeg in de zomer.

Hieronder de verschillende stappen om dakluik en gasfles te installeren. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door PLA Campers in Neede (placampers.nl).

Nacht   Omdat het nogal ver van huis is reed ik de dag ervóór naar het prachtige Neede: voor de deur van de werkplaats heb ik overnacht. Sinds kort is er ook een B&B tegenover het bedrijf: ook handig.


Over nagedacht   Een pluim voor de Adria-bouwers van Geert: er is al voorzien in een stroomaansluiting bij het dakluik. De draad loopt naar de plek waar de stroom binnen komt, onder het bankje waar ook de Truma Combi ligt.
Boren   Op maat worden de gaatjes doorgeboord voor bevestiging aan het dak.
Lijm   "Liever te veel dan te weinig", luidt het motto van Geert. En zo is het: het zit op het dak dus je ziet het toch niet.
Waterdicht   De 'onderplaat' blijft gewoon zitten waar die zat. Deze rand komt daar bovenop.
Vast   Eén van de laatste handelingen 'boven' is het vastzetten van de kap met ventilator. Er is ook een donkerder kap: staat wat mooier op onze bus, maar laat wel meer licht door.
Aansluiten   Hierna wordt de Maxxfan aangesloten op het 12V systeem in de camper.  
Verduistering   De verduistering (plus hor) die er in zat kan opnieuw worden gebruikt. Wel dwars, want dan blijft de handbediening van de Maxxfan ook bereikbaar.
Regen   De Maxxfan kan ook tijdens het rijden open blijven - al doe ik dat niet. Op de standplaats staat hij wel open, al dan niet met de ventilator aan om lucht af te zuigen of juist naar binnen te blazen. Er is ook een automatische stand: dan gaat hij werken bij een in te stellen temperatuur.






  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Integraal en hybride: het komt er aan!