Warmte In de zomer is het juist weer de warmte die binnen te veel kan oplopen. Een airco wil ik per se niet: te zwaar, te veel geluid, altijd stroom nodig. Ik las veel positieve berichten over de Maxxfan: een dakluik met ventilator die kan blazen en afzuigen of de lucht in beweging kan brengen met een gesloten luik. En hoewel een grijs exemplaar mooier op een grijze bus staat koos ik toch voor de witte uitvoering: die laat minder (!) licht door. Wel zo fijn, 's morgens vroeg in de zomer.
Hieronder de verschillende stappen om dakluik en gasfles te installeren. De werkzaamheden zijn uitgevoerd door PLA Campers in Neede (placampers.nl).
Nacht Omdat het nogal ver van huis is reed ik de dag ervóór naar het prachtige Neede: voor de deur van de werkplaats heb ik overnacht. Sinds kort is er ook een B&B tegenover het bedrijf: ook handig.
Boren Op maat worden de gaatjes doorgeboord voor bevestiging aan het dak.
Lijm "Liever te veel dan te weinig", luidt het motto van Geert. En zo is het: het zit op het dak dus je ziet het toch niet.
Waterdicht De 'onderplaat' blijft gewoon zitten waar die zat. Deze rand komt daar bovenop.
Vast Eén van de laatste handelingen 'boven' is het vastzetten van de kap met ventilator. Er is ook een donkerder kap: staat wat mooier op onze bus, maar laat wel meer licht door.
Aansluiten Hierna wordt de Maxxfan aangesloten op het 12V systeem in de camper.
Verduistering De verduistering (plus hor) die er in zat kan opnieuw worden gebruikt. Wel dwars, want dan blijft de handbediening van de Maxxfan ook bereikbaar.
Regen De Maxxfan kan ook tijdens het rijden open blijven - al doe ik dat niet. Op de standplaats staat hij wel open, al dan niet met de ventilator aan om lucht af te zuigen of juist naar binnen te blazen. Er is ook een automatische stand: dan gaat hij werken bij een in te stellen temperatuur.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten