10 mei 2023

Fietstochtje Rucphense bossen en heide

Bomen   Fietsen doe je in Brabant. Bijvoorbeeld vanaf camperplaats de Rucphense weide. Ik verbond twee lusjes aan elkaar, samen nog geen 30 km. Veelal door bos en over de heide. Met af en toe waarschuwingen dat het een militair oefenterrein is - maar daar heb ik verder niets van gemerkt.

Fietspaden   Het ruikt heerlijk in een fris voorjaarsbos. Als je stopt zingen de vogels je van alle kanten toe. Ik dronk een kop koffie op camping de Posthoorn. Nou, camping: voornamelijk stacaravans. Het is dus geen aantrekkelijk terrein meer voor mobiele kampeerders.

Geschiedenis   Ook aandacht voor het verleden: vooral voor de Tweede Wereldoorlog. Zie ook de foto hieronder.
Crash   Een monumentje voor een neergestort Canadees gevechtsvliegtuig. Tsjonge, wat hebben we toch veel aan die soldaten van toen te danken. Andernfalls würden wir jetzt Deutsch sprechen und unter einem totalitären Regime leiden, wie es Russland jetzt ist. (Nicht, dass ich etwas gegen die deutsche Sprache hätte, aber nicht hier.)

Nederlands ras?   Er zijn in ons land zo'n 3500 lakenvelders. Hier zie je zowel de zwarte als de rode variant. Ik vind ze prachtig! En ze zijn bijzonder rustig en vriendelijk: daarom ook hebben zorgboerderijen graag lakenvelders. Het is niet zeker of het een Nederlands ras is. Wel zeker is dat lakenvelders er ook in de 15e eeuw al waren.

Knoop   Dit is de route die ik reed.

Onder: een 'bewust onscherpe foto'. Een trucje - dat soms best een aardig beeld oplevert.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten