03 mei 2023

Trip 85 [5] Een addertje... op het gras

Nat   Nou, dat zeg ik 'em niet direct na, maar ik weet precies wat Jac. P. Thijsse bedoelt. Het is hier onvoorstelbaar mooi, op en rond het grootste natte heidegebied van Europa.

Slang   De meest bijzondere waarneming vandaag was een adder, die lag te zonnen nabij de radiotelescoop van Dwingeloo. Een vrouwtje, wist een knulletje. "Want alleen een vrouwtje is zo licht." We hoorden de specht timmeren, we zagen groenlingen, veel huismussen, zanglijsters, ganzen en: de schaapskudde. Eén van de, moet ik zeggen.


Groter   Vanmorgen keek ik eerst even naar de uitbreiding van de CP Stee in Lhee. Voor de bouwvak moet het klaar zijn en dat lijkt wel te gaan lukken, 'al is het een ambitieus tijdpad'. Hoe de route vanaf deze plaatsen verder loopt weet ik niet. Maar dat komt vast goed.

Citroën   Bij Van der Valk gebruikten we de lunch. Daar zag ik deze camper staan: een plaatje toch? Zo'n bestelwagen reed ooit mijn ouders aan, die op hun brommer reden. Dat bezorgde mijn moeder een ernstige beenwond. Een tweede: ze had er al één van onze foxterriër die zijn boosheid op een andere hond uitleefde op het dichtstbijzijnde been: dat van mijn moeder.
Mooi   Wat een heerlijke kop hebben die Schotse hooglanders toch. Lekker kauwen...
38 km   We fietsten vandaag eigenlijk rond over de randen van het Dwingelderveld (zie kaartje onderaan). Voornamelijk over vrijliggende fietspaden.

Drenthe   Ik houd ontzettend van dit prachtige landschap - onovertroffen in ons land. Zodra het kan ga ik hier een weekje alleen naar toe, met de camper. (Maar ik voorzie dat dat pas in 2024 lukt.)

Rust   Je zal hier maar wonen...


Vakantiehuisje   De molen van Ruinen werd in de vorige eeuw verhuurd aan toeristen. Maar daar kwam - gelukkig - een einde aan toen tot een restauratie werd besloten. Nu maalt de molen weer graan: het meel is op zaterdag te koop.

Schatjes   Deze vrolijke tweeling zat in een fietsmandje. Shelties, kleine collies dus. Ze zijn wat nerveuzer en drukker dan hun grotere evenbeeld, de Schotse herder.

Vorm   Als we even staan te wachten op de naderende schaapskudde valt mijn oog op deze boom. Wellicht is het de wind die heeft gezorgd voor deze aparte groeiwijze.

Vrouw   Daar komt de herder met haar schapen. Rond de kudde cirkelen enkele border collies. Eén heeft ze er aan de band: een jong exemplaar in opleiding, vermoed ik.

Mak   Het zijn hele rustige schapen: ik sta midden in de kudde en kan ze zonder problemen aanraken. Vele snuffelen nieuwsgierig aan mijn fietstassen. Als de herder fluit rennen ze allemaal achter haar aan. De honden vegen de achterblijvers bij elkaar. Prachtig gezicht.

Spannend   Een tegenligger. Ik besluit aan de kant te gaan en te stoppen, want ik zie aan het paard dat dit wat onzeker is. De amazone bedankt me en constateert dat ik het goed heb gezien. Als ze voorbij zijn stappen we weer op de fiets.

Bollen   Tenslotte fiets ik nog even langs de Lheese Keukenhof. Apart, zo'n plek aan de rand van een bos. Gisteren stond er nog één rode tulp tussen de gele: een onverlaat heeft deze verwijderd.

Hek   Wat zijn deze afscheidingen toch mooi.

Vriendelijk   Wat een aardig paard was dit. Ik plukte wat gras en dat werd smakelijk gegeten. Daarna bleef het naast me lopen, langs het hek. Tot het niet meer verder kon.

Moeder   Toen ik op de fiets voorbij kwam keek het lammetje me schaapachtig aan. Vast al aan het oefenen voor later. Als het dat haalt, want in februari van dit jaar werden er 52.000 schapen en lammeren in het slachthuis gedood. 

Kaartje   De route van vandaag.




 











 




Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Trip 100 [6] Stadscamping Bolsward