05 september 2023

Bloemencorso Zundert: kleurrijk feest

Elk eerste weekend in september staat Zundert in het teken van het bloemencorso. Een drukte van jewelste, zeker als het ook nog eens zomers weer is, zoals dit jaar. Manon van camperplaats de Rucphense weide kwam met een goede tip: de dag ná de optocht staan de wagens in vol ornaat op het veilingterrein in Zundert. Dat knoopte ik in mijn oren: ik maakte een knooppuntenroute van ruim 40 km met daarin opgenomen Zundert. Dat werd een plezierige dag!

Kort na het vertrek van de camperplaats kom je langs de heide - en die bloeit nu. 

Dit is een waarschuwingsbord dat je maar op weinig plekken in ons land ziet. Tijdens de bouw zijn bezoekers welkom op de bouwplaats van de praalwagens. 

Het zijn buurtschappen die de praalwagens bouwen. Natuurlijk met een competitief karakter: een jury beoordeelt de wagens en daar komt een winnaar uit.

Op het tentoonstellingsterrein worden ook 'voorstellingen' verzorgd op en rond de wagens, opgemaakt met ontelbare dahlia's. Lang niet alle plekken op de wagens zijn even toegankelijk...

Op veel wagens kan van alles bewegen. Al dan niet geholpen door menskracht.

De achtergronden van de diverse wagens heb ik niet doorgrond. Maar dat hier een prinses in beeld is, is (mij) wel duidelijk.

Als muziekliefhebber vond ik dit wel een heel mooie wagen, met herinneringen aan de grammofoon zoals die eind 19e eeuw ontstond.



 




 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten