17 oktober 2021

Trip 56 In Deelerwoud op zoek naar de herfst

Op 100m vanaf de camperplaats/camping
kom je al niemand meer tegen.
Testen   Herfstfotografie: dat is het doel van mijn trip naar het Deelerwoud. Oorspronkelijk zou ik naar de kraanvogels in Frankrijk gaan (Lac du Der), maar gezien de aanpassingen aan de buscamper - vorige week - kijk ik eerst dichter bij huis of alles naar behoren werkt en blijft werken. En dan: de herfst aan het Lac du Der is lang niet zo 'gekleurd' als die in de Nederlandse bossen. Tenslotte en bovenal: vanaf donderdag kan Zij mee als ik nog op een andere plek wil fotograferen.

Lithium   Aanpassingen? Ja, de twee NDS Green Power 100 Ah accu's (28 kg per stuk) zijn vervangen door een lithium 125 Ah accu van 14,5 kg. Met een booster. Voordelen: minder gewicht, sneller laden (tijdens rijden en met zonnepaneel), meer capaciteit. (De twee in prima staat verkerende accu's van 100 Ah zijn nog te koop.) De bus heeft verder een reguliere onderhoudsbeurt gehad, een vochtcontrole in verband met de Adria fabrieksgarantie en de gelige dimlichten zijn vervangen door heldere witte lampen (Philips): hiervan zullen we vooral straks naar de Alpensneeuw plezier hebben.

Monitor   Wat in elk geval nog aandacht nodig heeft zijn de instellingen van de Victron 712 batterymonitor. Deze wijkt af van wat de accu zelf - via Bluetooth - aangeeft. Dat heeft met de instellingen te maken: daar ga ik een keer voor zitten. Voor het functioneren van de lithiumaccu maakt dat allemaal niets uit. De app van Emergo voor het uitlezen van de accu werkt prima.

Kaartje   Vanmorgen dus naar het Lierderholt in Beekbergen gereden. We waren hier al eerder, met goede kennissen met bijna dezelfde Adria buscamper. Inchecken was zo gebeurd, betaald had ik al. Pakketje informatie, kaartje voor douchen, vuil weggooien en slagboom. Bus op z'n plek gezet, camera gepakt en het bos in. Heerlijk. Het bos is nog wel wat groener dan ik eigenlijk wil.

Als je van hout houdt... 
Hout   Als hout- (en onrust)stoker voel ik me hier helemaal thuis. Bezorg deze stapel maar in mijn achtertuin...
Een stukje verderop stond een bankje. Heb ik een half uur op gezeten. Het enige geluid kwam van de vogels, vooral van spechten. Met die heerlijke ruik van gezaagd hout: aangenamer wordt het niet op deze dag, waarop het precies 52 jaar geleden is dat ik Haar leerde kennen.
Nieuw   Er zijn mensen die somber worden van de herfst. Ik niet: het afsterven staat in mijn gedachten niet centraal, maar het plaats en mogelijk maken van nieuw leven als straks het voorjaar weer aanbreekt.

Overal in het bos zie ik trouwens sporen van wilde zwijnen. Overal - er zitten er hier heel veel.

Morgen verder op zoek naar de herfst. Ik denk met de fiets. Die na zijn onderhoudsbeurt lekkerder loopt dan ooit.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen