Techniek Het NKC-weekend is volgeboekt en het werd zó aangekondigd:
"Gedurende drie dagen kun je verschillende presentaties en workshops bijwonen over uiteenlopende onderwerpen en heb je de kans om al je vragen te stellen aan de experts. Naast het bijspijkeren van je technische kennis is er ook een 'kookworkshop voor mannen' en een 'techniekworkshop voor vrouwen'. En er wordt aandacht besteed aan de veiligheid in de camper en brandpreventie.Tijdens het evenement ben je te gast op het terrein van Camper- en Caravanservice De Blaaij. Overdag staat er koffie en thee voor iedereen klaar en op zaterdagavond is er een volledig verzorgde barbecue."
Wij zijn er namens de NKC om het organiserende stel bij te staan. Het is, morgenochtend beginnen we, onze eerste ervaring als 'vrijwilliger' met een NKC-weekend.
Accu's Via Marktplaats heb ik de twee AGM-accu's verkocht. In onze camper zorgt nu een Power Xtreme lithium accu (125 Ah) voor de energie. "Ze zijn wel zwaar", zei de koper. Ja, 28 kg ongeveer per stuk. De nieuwe accu weegt 14,5 kg. Zo'n 40 kg 'winst' dus.
Bandenwissel Eind oktober is ook het moment om de zomerbanden onder de camper te vervangen door de winterbanden (wielen: ik heb acht wielen, want het telkens vervangen van de banden om de velg is niet bevorderlijk voor het rubber). Komende maandag rijd ik naar Duitsland - weliswaar nog niet onder winterse omstandigheden, maar je weet het nooit. In januari gaan we de sneeuw in de Alpen opzoeken.
Vier seizoenen Ik overweeg nog steeds bij de noodzakelijke vervanging van zomer of winterbanden over te schakelen op vierseizoenenrubber (met vlok), maar daar zitten niet alleen maar voordelen aan. Zo heb je voor winterbanden een miminumprofiel van 4 mm nodig (advies), maar wettelijk is 1,6 mm voldoende. dat betekent dus dat je voor de winter de banden al moet vervangen, terwijl ze in de zomer nog prima meekunnen. Daar gaat je voordeel van het niet hoeven vervangen... Opslag, balanceren en monteren kost mij bij Profile telkens bijna 100 euro.
Spanning Nog eens even gezocht naar adviezen omtrent de bandenspanning in zomer- en winterbanden. In mijn hoofd zit dat er een verschil is. Maar: dat is er dus niet. Zomer en winterbanden rijden gewoon op dezelfde bandenspanning. Ik kies (advies CarSupport) 3,8 voor en 4 bar achter. Harder biedt geen voordelen, wel minder comfort.
De nu weer opgeslagen zomerbanden hebben nog 5 en 7 mm profiel.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten