26 januari 2022

Trip 62 Winterkamperen [7] Hochzillertal en Wimbach Express (2448m)

Sprookje   Het was hier vanmorgen weer beestachtig mooi. Wat jammer dat er maar zo weinig mensen op de camping zijn om hier van te genieten.

Boertjes   Vandaag voelden we ons een beetje als kneuterboertjes die voor het eerst de grote stad in gaan. Eerst staan we bij de verkeerde bushalte te wachten. Als niemand ons had gewaarschuwd dat die halte alleen voor schoolbussen is, dan hadden wij er nu nog gestaan. Goed, dan nemen we de trein. We boffen, over drie minuten komt er een. Maar helaas: die rijdt door. Pas dan zien we dat je op een knop moet drukken als je wilt dat de trein stopt... Voor EUR 2,50 p.p. brengt de volgende trein (half uur wachten) ons naar Kaltenbach (seniorenkorting). Maar dan zijn we er nog niet...

2448m   Het hoogste punt waar we vandaag waren is net boven de 2400 meter. Wat een landschap is het toch...

Zwartrijders   We kopen een kaartje voor de Hochzillertal kabelbaan in Kaltenbach: 48 euro samen. En vragen naar de Wimbach Express, die naar 2400 meter gaat. Ja, dat kun je boven kopen. Van het bergstation naar de Wimbach Express is het een stukje wandelen, aan de zijkant van de piste. Allemachtig, wat zijn hier veel pistes, kabelbanen, sleepliften! Van alle kanten komen skiërs en snowboarders naar beneden. Aangekomen bij de Wimbach kabelbaan zien we geen kassa. Een jonge vrouw van de techniek ,achter glas, zit te bellen, maar ik wil haar vragen...Ga maar, wenkt ze nasdrukkelijk. We stappen natuurlijk in maar begrijpen best dat je niet gratis omhoog kan. Dat wordt boven slapen, opper ik. De collega boven leg ik uit dat we zonder kaartje omhoog zijn gekomen. "Kein Problem!" Als we na het ijskoude rondje buiten en een heerlijk Latte in het Italiaanse restaurant terug willen springt hij zijn technische ruimte uit om een hek voor ons te openen. Ja, Oostenrijkers en toerisme... prima.

Kkkkoud   Liepen we heen naar de Wimbach Express heerlijk in het zonnetje, de terugweg zullen we in de schaduw moeten afleggen. En dat scheelt hier een paar graden: allemachtig, wat is het ineens koud!

Foto   Even uitrusten? Nee hoor, voor de foto. Veel te koud om hier einde middag in de schaduw te zitten, op 1700 meter. (Die flessen zijn niet van ons.)

Bus   Heen met de trein, terug met de bus. Dat bleek geen enkel probleem en kostte niets.

Stroom   We verwarmen onze buscamper voor een belangrijk deel met stroom. De vloerverwarming (350 Watt), de Truma Combi 6E (900 of 1800 Watt) en de Ecomat 2000 (450 of 750 Watt). Dat kost ons per dag 30 kW, waarvan er 5 in de prijs van het stageld zitten. Nee, de gemiddelde buscamper is - isolatie - niet gebouwd voor de wintersport. Het gaat prima, maar er moet wat energie in om het aangenaam te houden. En gas dan? Ja, maar dan stook je in twee dagen een fles leeg en omruilen of vullen is hier geen optie. En af en toe wat koken willen we ook.

Meningen verdeeld   Onze volgende camping wordt vanaf zondag Sportcamp Woferlgut in Krössenbach, Zell am See. Aan de Grossglocknerstrasse. Grappig te lezen op CamperContact dat er zowel negatieve als positieve reacties zijn. Duur, vinden de meesten. Sfeerloos zegt de een, echt Oostenrijks zegt een ander. Wij zijn benieuwd, want wij bezoeken dit terrein voor de eerste keer.

Friesland   In februari en maart organiseer ik, samen met camperplaats Leeuwarden, de CamperElfstedentocht. De eerste editie zat redelijk snel vol - er kunnen maximaal elf campers mee - en nu is ook de tweede editie al volgeboekt. Een derde editie komt er deze winter niet: pas eind 2022 of begin 2023 wil ik het best nog een keer organiseren.