02 augustus 2024

Motorgeschiedenis

Voordat ik in 2019 de motorfiets 'inruilde' voor de Adria Twin buscamper heb ik vele tienduizenden kilometers op twee wielen gereden. Vrijwel uitsluitend in opdracht van een motorblad. Jaarlijks maakte ik zo'n twintig toeristische reportages in Europa. Natuurlijk moest de motor regelmatig in beeld komen.  

Zodra het weer het toeliet ging ik op stap, meestal vanaf maart. Vaak wilde ik de motor op plekken zetten waar dat eigenlijk niet mag. Maar met enige uitleg lukte het uiteindelijk toch wel. Hier voor een paleis waar nog een neef van prinses Beatrix woonde, althans toen. 
Soms was het bijna te vroeg in het jaar dat ik vertrok, of te laat voordat ik uit de bergen kwam. Hier is de weg nog maar net begaanbaar geworden. Op een glad wegdek ben je met een motorfiets kansloos.

Het was natuurlijk geen druk vliegveld, maar zomaar naar een kist rijden gaat natuurlijk niet. Ja hoor, dat mag wel. Zal ik meegaan om een foto te maken? En zo ontstond deze foto. Tamelijk zeldzaam, want een fotograaf hoeft niet zo nodig in beeld.

In Denemarken zijn stranden waar je met voertuig en al het zand op mag. Met een motor betekent dat uitkijken. Voor onder de zijstandaard had ik altijd een plankje bij me, tegen wegzakken.

Op IJsland maakte ik kennis met een Nederlander die al decennia lang in Noorwegen woont. Hem bezocht ik later in Stavanger, waar we samen mooie ritten maakten. Recent bezocht ik 'em in Noorwegen met de camper. Ook fantastisch. Op deze foto komt Ron aanrijden op toen nog een BMW (nu Moto Guzzi).






Geen opmerkingen:

Een reactie posten