11 september 2024

Elmia kampeerbeurs Jönköping: klein maar fijn

De grootste drukte is altijd op vrijdag en zaterdag
Vandaag, woensdag, is het nog rustig
De kampeerbeurs hier in de hallen van het Elmia complex is niet te vergelijken met die in Düsseldorf, nog maar zo kort geleden. Vanaf vandaag tot en met zondag komen er naar schatting zo'n 30-35.000 bezoekers binnen, de CaravanSalon ontving 255.000 bezoekers. De omvang is hier ook heel veel geringer: in een dag kun je alles  zien, wat in Düsseldorf en in januari in Stuttgart onmogelijk is. De Kampeer en Caravan Jaarbeurs, daar heeft het meer van weg. Maar dan met veel ruimte voor de Scandinavische merken. De Kabe fabriek staat hier dichtbij: zij hebben dan ook verreweg de grootste stand.

Nieuws is hier niet te vinden, na de CaravanSalon. In de mooie perskamer - gratis koffie, cake, broodjes, fruit - is weinig volk: ik ben de enige schrijver/fotograaf uit Nederland, de rest is Scandinavisch. Er is een persconferentie, maar in het Zweeds: die hebben we dus maar laten schieten.

De redactie van één van de grootste camperbladen in Zweden ken ik al jaren vanuit ons bezoek aan Düsseldorf. Hier hebben zij een eigen stand.

Twee Nederlanders zijn we tegengekomen. Eén bij Thetford en één bij Al-Ko (E&P). Natuurlijk presenteert Thetford hier het nieuwe scheidingstoilet. Waarvan er hier meer zijn, zag ik. Erg benieuwd of het een succes wordt. Ik denk het wel, Thetford behoudt twijfels.

Naast deze twee landgenoten, waarvan er één al vijftien jaar in Zweden woont, komen we vooral veel vriendelijke Zweden tegen. Ook in de perskamer worden we uiterst vriendelijk te woord gestaan en krijgen we een toelichting op de beurs. Ik voorzie dat ik hier volgend jaar weer ben, gekoppeld aan een bezoek een de kraanvogeltrek die rond deze tijd op gang komt. Gaan we de komende dagen ook alvast eens bekijken - al heb ik telelens noch verrekijker bij me.

Wat me bij die enorme kampeerauto's van bijvoorbeeld Morelo en Concorde altijd opvalt is de verhouding tussen voertuig en wielen. Die lijkt van geen kant te kloppen. Maar het rijdt kennelijk wel.

Zie je een halfintegraal naast je staan, dan is dat best een voertuig. Maar naast een Morelo is het maar een wagentje.

Bijzonder, deze minicaravan. Want deze wordt gebouwd in Oekraïne, net buiten de hoofdstad. Men ondervindt nog geen hinder van de oorlog. De Zweedse importeur is blij dat hij wat voor het land kan doen.

Een integraal, een centimeter korter dan zes meter. Frans bed, toilet ernaast. Prima indeling, ook - en goedkoper - als halfintegraal verkrijgbaar.







Onder:
Natuurlijk mag ook zoiets niet op een kampeerbeurs ontbreken. Nauwelijks markt voor, wel leuk om te zien.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levelsysteem voor buscampers