30 mei 2021

Trip 42 [5] Camping de Huurne, Harfsen (Achterhoek)

[Telefoonfoto] We staan 'in het groen'.
Opa  "In 1903 kwam mijn opa hier. Mijn vader begon met de camping, nadat er eerst een stenen huisje was gebouwd om familie onder te brengen. Met een plee buiten, veel asbest en een waterput." 

Een camping met een geschiedenis dus. Toen er met hulp van een plaatselijke aannemer nog twee huisjes werden gebouwd zei de gemeente: vraag nu maar eens een campingvergunning aan." Er zijn nu 65 toeristische plekken. In de winter is het terrein dicht. 

Hooglanders   Waar wij nu met de Adria Twin staan, naast twee caravans, twee campers en een tent, liepen vroeger de koeien. Deels is de boerderij nog in werking, met akkerland. "Ook bij Vorden hebben we nog wat grond." Bij de ingang lopen enkele hooglanders. "Voor de aardigheid. Ze mogen hier blijven grazen tot ze er bij neervallen."

Vogels   Pa brengt ons op zijn fiets naar onze plek. "Het zijn hier de oudste stroompalen. Dus je hebt maar 4 Ampère." Maar de zon schijnt volop: wij hebben helemaal geen stroom nodig. Het eerste dat me opvalt als ik de motor uitzet en de deur open is het concert van de vogels. Merels, mezen, vinken: het lijkt wel of ze een wedstrijdje doen wie het hardst kan zingen. De vinken winnen, beslis ik.

Slecht wegdek   Op weg hier naar toe kwamen we langs een bord: Slecht wegdek. Nooit prettig, maar nu is het anders. De Fiat, voorzien van langere (Carsupport) veren vóór en Koni FSD schokdempers voor en achter, neemt de weg als nooit tevoren. Het was een uitgave, maar je 'voelt' de resultaten wel. Overal en voortdurend, maar dubbel op een slecht wegdek. Het is nog steeds geen bus om Afrika te doorsnijden, maar de Europese hobbels worden nu met een glimlach verwerkt.

We staan een paar dagen in de driehoek Deventer - Zutphen - Lochem. Vroeger ben ik hier vaker geweest. Met mijn ouders - die hadden vrienden in Vorden, 12 km van hier - en later met onze eigen kinderen. Ik volgde in Vorden ook eens een fotoworkshop. Het is een schitterende omgeving: morgen gaan we die verkennen. Vandaag houden wij op de plaats rust: heel werkend Nederland recreëert vandaag, morgen is het onze beurt. Wanneer we weggaan is een beetje afhankelijk van de mogelijkheden in Duitsland: daar vindt op dinsdag 8 juni de presentatie plaats van de Bürstner 2022-modellen. Als ik het goed begrijp kan ik vanaf vandaag Duitsland in zonder test, zonder quarantaine, mits ik maar binnen 48 uur weer verdwenen ben.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten