15 maart 2021

Wandelen rond Huijbergen

Zondag 14 maart wandelde ik deze route rond Huijbergen. Bijna 10 km. Parkeren in de Dorpsstraat, bij de kerk. Dit is de Onze Lieve Vrouw Hemelvaartkerk, een kerkgebouw uit 1952 in basilicastijl, uitgevoerd in de trant van de Delftse School. De kerk verving een in 1944 door oorlogsgeweld verwoeste neogotische kerk uit 1916.

Via de website heb ik de route als GPX-bestand binnengehaald en in de cloud (Dropbox) geplaatst, zodat ik er onderweg ook bij kan. Met de Androidapp Routes op mijn telefoon open ik vervolgens dat GPX-bestand en ga op weg. Met de app Outdooractive houd ik mijn gelopen kilometers bij: dat zijn er nu ruim 271 vanaf 1 januari 2021.

In West-Brabant is in de Tweede Wereldoorlog flink gevochten. Dit oorlogsmonument staat in het centrum van Huijbergen.










Al vrij snel na de start van de wandeling verlaat je Huijbergen en loop je door een prachtig bos met voornamelijk naaldbomen.










De berkenzwam of berkendoder (Fomitopsis betulina) is een schimmel uit de familie Fomitopsidaceae die op berken groeit. De schimmel groeit voornamelijk op dood, maar soms ook op levend hout, wat uiteindelijk de boom zal vellen.
Heel veel naaldbomen passeer je tijdens deze wandeling.
Op zondagmorgen zie je veel mountainbikers, maar deze hebben gelukkig een eigen route. Fietsers en wandelaars hebben zo geen last van elkaar.
Er zijn ook nog aparte ruiterroutes trouwens.
Berken en heide: hier wil ik nog wel eens terugkomen als de heide bloeit en de zon schijnt.
Wat een rommel maken sommige plattelanders toch...
Hier komt de wind kennelijk altijd uit dezelfde hoek.
Behalve bos zijn er ook stukken zonder bomen.
Kamduinen bij Huijbergen.
Een kamduin is een type duin dat ontstaat doordat zand over een breed front aan komt waaien vanuit uitgestoven laagvlaktes. Een kamduin is in feite een reeks van aaneengesloten paraboolduinen en het eindstadium van de verstuiving. Eerder werd gedacht dat deze duinen het beginstadium van de verstuiving waren. Eerst dacht men dat deze kamduinen zijn ontstaan door de uitstuiving van windkuilen. Klimaatsverandering en ontbossing hebben ervoor gezorgd dat kamduinen niet meer tot stand kunnen komen. Kamduinen komen in Nederland zowel langs de kust als in het binnenland voor en ze vertonen grote overeenkomsten. De naam kamduinen is ontleend aan de armen van het duin, die windwaarts gericht zijn. Omdat deze armen een reeks vormen kunnen zij vergeleken worden met de tanden van een kam.

De wandeling van bijna 10km vanuit het centrum van Huijbergen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten