27 januari 2023

Trip 82 [9] Spanje - tegen de wijzers van de klok in

Golf   Grand Camping Zarautz staan we nu, net in Spanje dus met uitzicht op de Golf van Biskaje, het deel van de Atlantische oceaan tussen Bretagne en de noordkust van Spanje. We reden vandaag dik 300 km, deels over de tolweg. De dongel is en blijft handig: nergens stoppen, nergens je raam openen en soms kun je er zelfs met 30 km/h doorheen - al vind ik dat steevast te snel. We deden dus boodschappen bij een reusachtige Intermarché, konden door onze hoogte een andere plek niet op (wij zijn 2.6m hoog), lunchten op een P voor campers, dronken koffie in een fraai wegrestaurant van hout en staal en kwamen tenslotte aan in Zarautz - waar we direct ook andere Nederlanders zien. Ook mensen met een caravan, die in Frankrijk wel moeite hadden gehad overnachtingsplekken te vinden. 

Wat we onderweg ook nog zagen: tientallen foeragerende kraanvogels.  Ik weet niet zeker of dat hier blijvers zijn of doortrekkers, die even op adem komen.

Diner   Onze eerste keer Spanje met de camper vierden we met een etentje in het restaurant van de camping. Kippenvleugels voor Haar en spareribs voor mij. Vriendelijk bediend door een warm aanhanger van de herenliefde, die mijn veel te koude rode wijn graag ging vervangen door een op de juiste temperatuur. Intussen regent het pijpenstelen. De plannen voor de komende dagen hebben nog geen vaste vorm aangenomen. Guggenheim natuurlijk in Bilbao. Dat op maandag gesloten is, zoals praktisch alle musea in Europa.

Wind   Nat en winderig. De Golf van Biskaje in de winter. Wij zitten er niet mee. Ik heb trouwens aardig wat werk bij me. Ook hier op de camping is weer wifi. Niet snel, maar werkbaar.


 

Inhalen   Met de bus rijd ik - altijd op de cruise control - net iets harder dan vrachtwagens. Dus ook deze haalden we in. Rijdend een otofoto maken: dat gebeurt niet vaak. Ik had het stuur met twee handen vast, uiteraard.

Penningmeester   De administratie wordt dagelijks en nauwgezet bijgehouden. Wat wij per jaar aan fruit besteden? Aan restaurantbezoek? Aan... vraag het en Zij weet het. Met twee cijfers achter de komma. En met dank aan het rekenblad van LibreOffice - de uitstekende en ook nog eens gratis variant van de Microsoft-software.

 

 Onder: ons uitzicht.

 

 

 


 

 
 





Geen opmerkingen:

Een reactie posten