Camperplaats Hamburg |
De garage daar zag geen snelle oplossing. 'De komende drie weken zit ik vol.' Maar kijk: van de truck af deed hij het weer!
Een heel bijzondere 'camperplaats' |
Door de files haalden we de repatriëring niet in één dag, ook omdat de chauffeur aan rijtijden is gebonden. Dat betekende nog een overnachting in de camper op de vrachtwagen bij de Truckstop Venlo.
Bij Autobedrijf Aarsman in Zevenbergen is de wagen intussen onderzocht. Bij het brengen kreeg ik al uitleg, met koppelingsplaat en al, over de vermoedelijke oorzaak. De Fiat koppelingsplaat bevat plastic onderdeeltjes en die breken soms af, waarna ze storingen gaan veroorzaken. Het ging 83.000 km goed: dat wel.
Bij Autobedrijf Aarsman in Zevenbergen is de wagen intussen onderzocht. Bij het brengen kreeg ik al uitleg, met koppelingsplaat en al, over de vermoedelijke oorzaak. De Fiat koppelingsplaat bevat plastic onderdeeltjes en die breken soms af, waarna ze storingen gaan veroorzaken. Het ging 83.000 km goed: dat wel.
De oplossing: een koppelingsplaat van Sachs monteren. Zonder plastic delen, steviger, zwaarder uitgevoerd. Het heeft invloed op het schakelgedrag, maar dat went.
Onderweg naar Nederland leerden we van alles over het leven van een vrachtwagenchauffeur. Over 'de Oostblokkers', die wel parkeerplekken bezet houden maar geen restaurant bij een truckstop bezoeken (want daar hebben ze geen geld voor). En daardoor zijn al diverse truckstops verdwenen. Over het salaris van de Oostblokkers, dat soms net zo hoog is als de dagelijkse onkostenvergoeding van een Nederlandse chauffeur.
De kosten van de noodzakelijke reparatie zijn aanzienlijk: 'Reken maar op 1900 euro." Goed beschouwd best apart dat dit probleem al zoveel jaar bestaat en Fiat gewoon is doorgegaan met het monteren van de inferieure koppelingsplaat. Ik legde dit aan de NKC voor. Ik vat hun reactie even samen.
Dit (onderzoek) wijst er dus op de de ComfortMatic zelfs beter scoort dan andere Fiats en niet slechter dan de versnellingsbakken van concurrenten. Waarom leek het dan toch zoveel? Ongeveer 2/3 van de campers staat op een Fiat Ducato chassis. Door dit grote marktaandeel zal het absolute aantal problemen met Fiat uiteraard ook groter zal zijn dan bij andere merken waarvan er veel minder voorkomen. Daarnaast was er erg veel activiteit in de fora over dit onderwerp, maar van een relatief klein aantal camperaars.
De cijfers uit de enquête en het feit dat we in de buitenlandse media ook erg weinig soortgelijke problemen tegenkwamen deden ons concluderen dat de genoemde problemen in aantal (per verkocht aantal voertuigen) niet extreem hoog is en het daardoor ook niet makkelijk is om Fiat of een camperfabrikant een ontwerpfout of productiefout te verwijten.
Natuurlijk zijn alle gemelde problemen wel echt en mensen hebben daar soms veel problemen mee gehad. Dat willen we niet ontkennen. Door de grote aandacht op internet fora lijkt het kennelijk groter dan het in werkelijkheid is. Alleen betreft het zo'n klein gedeelte van alle verkochte (Fiat) campers dat daarmee geen vuist te maken is naar de fabrikanten en zij het als incidenten zullen beschouwen.
De cijfers uit de enquête en het feit dat we in de buitenlandse media ook erg weinig soortgelijke problemen tegenkwamen deden ons concluderen dat de genoemde problemen in aantal (per verkocht aantal voertuigen) niet extreem hoog is en het daardoor ook niet makkelijk is om Fiat of een camperfabrikant een ontwerpfout of productiefout te verwijten.
Natuurlijk zijn alle gemelde problemen wel echt en mensen hebben daar soms veel problemen mee gehad. Dat willen we niet ontkennen. Door de grote aandacht op internet fora lijkt het kennelijk groter dan het in werkelijkheid is. Alleen betreft het zo'n klein gedeelte van alle verkochte (Fiat) campers dat daarmee geen vuist te maken is naar de fabrikanten en zij het als incidenten zullen beschouwen.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten