05 augustus 2020

Trip 30: de Franse Ardennen [2] Givet - Rocroi


Als ik - gisteren - op het plein in Givet sta en een foto wil maken over een - 'onverklaar bewoond', zoals zo vaak in Frankrijk - huis heen van de Citadelle, komt er een man naar buiten stormen die in het Franse begint te ratelen. Welkom in Frankrijk. Geen idee wat hij zei, maar hij nodigde me duidelijk niet uit voor een café au lait
Ik ken mensen die zeggen nog nooit een vervelende ervaring in Frankrijk te hebben gehad. Geloof die mensen niet: ik heb haast alleen maar dit soort ervaringen, met enige overdrijving. De foto heb ik overigens gewoon gemaakt: de regels zijn wat dit betreft in Frankrijk niet anders dan bij ons. 

Gisterenmiddag een rondje Rocroi gelopen. Eerst vanaf de camperplaats een stukje van de ster, later door het dorp heen de hele ster. Beetje klauteren hier en daar over die net gemaaide stadswallen, maar wel bijzonder. En nu eens niet door Vauban bedacht.

In mijn wandelapp is goed te zien hoe het stratenplan is opgebouwd in de 16e eeuw. Met daaromheen de stadswallen. Hier en daar zijn ingangen, zonder hek of andere afsluiting. Maar om daar nou in te gaan...
De camperplaats Rocroi is aardig volgelopen, maar er is nog plek. Het gaat hier op z'n Frans: ga maar ergens staan. Er is geen stroom, wel water en een put om te lozen (water en chemisch toilet). De plek is volgens mij gratis - maar ik zal nog even bij de inrit kijken of dat klopt.
Ja, dat klopte dus. Gratis en voor niks. Zo'n mooie plek!


Ja, veel bloemen in veel Franse steden en dorpen. Erg mooi. Zag een karretje met een tank: de stadstuinman die de bloemetjes water geeft. Nuttig, iemand moet het doen, maar ik ben blij dat ik dat niet ben. Hieronder nog enkele beelden van Rocroi.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten