06 augustus 2020

Trip 30: de Franse Ardennen [4] - Sedan - Mouzon

Tegen negen uur luid getoeter op de camperplaats. Een bestelwagentje: de bakker! Ik koop een stokbrood en een pain du chocola: lekker bij de koffie. Waarvoor ik me overigens pas om 16:00 uur de tijd gun: het was een goed idee dat chocoladebroodje in de koelkast te leggen.

Sedan

Vandaag weer twee bestemmingen, plus 'wat er op mijn pad komt'. Sedan als eerste, die enorme burcht midden in het stadje. Maar daarvóór sla ik nog af bij een enorm winkelcentrum voor wat inkopen en pers ik me door Charleville-Mézières: smal, druk, rotondes... dat is wel even opletten geblazen met zes en een halve meter. Nee, een grotere camper komt er echt niet, dit is een prima maat voor mijn manier van reizen. Verderop de dag kom ik door hele kleine dorpjes, met weggetjes ter breedte van precies deze buscamper. Ik volg de borden namelijk van een Duits oorlogsgraf, in Noyers-Pont-Maugis. Als ik weer een dorpje verlaat denk ik al verkeerd te zitten, totdat toch ineens het oorlogsgraf opdoemt. Meer dan 4900 Duitse jongens liggen hier, van beide wereldoorlogen. Ruim 4600 zijn onbekend: hoe zinloos is het leven dan geweest.
Een stukje verderop is een Frans oorlogsgraf: daar zag ik er al meerdere van. De Duitse graven hebben daarnaast voor mijn gevoel veel meer de somberheid die bij de dood hoort.

Met de bus kom ik praktisch overal
Onderweg vind ik, even voor Mouzon, een parkeerplek met schaduw. Stokbrood, Franse kaas, jus d'orange. Op de camperplaats achter de brandweerkazerne van Mouzon zijn nog maar twee plekken beschikbaar: het is een geliefd plekje kennelijk. Mijn twee Vlaamse buren - vader en zoon denk ik - nemen even later een duik in het water voor de campers, tussen de vissen en de waterplanten. 'Dat voelt wel gek', vindt de een.
Mouzon bezoek je voor de vroeg-gotische abdijkerk. De herinnering aan een krachtige Benedictijner orde die het hier van 971 tot 1790 (bijna acht eeuwen) voor het zeggen had. Verder is er een viltmuseum, in wat van oorsprong een Benedictijner boerderij was. Hier is ook het VVV-kantoortje. 
Bogny-sur-Meuse: vlakbij de
camperplaats is dit sanitairstation
Abdijkerk Mouzon (achterzijde - vanaf camperplaats)
Bijzondere gevel in Mouzon

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen