04 augustus 2020

Trip 30: de Franse Ardennen | Givet - Rocroi

[Net geen dertig keer stond hierboven steeds: Campertrip. Ik maak het iets korter, dat geeft meer ruimte voor de bestemmingen. 'Trip' dus. Maar alleen trips met de camper komen hier aan bod.]

Mooi plekje op de camperplaats Rocroi


























Voor een tijdschrift, misschien nog een (buitenlands) tijdschrift en een dealerorganisatie ben ik met de camperbus op (toeristisch) onderzoek uit in de Franse Ardennen. Bij de Ardennen denken we het eerst aan België, vervolgens aan Wallonië, misschien dan nog Luxemburg en ja, uiteindelijk wellicht ook nog aan Frankrijk. De streek rond Charlesville-Mézières, heel globaal. En Sedan is dan misschien ook nog wel een plek die velen kennen, met het grootste kasteel van Europa. Maar er is meer, ontdekte ik al eerder met de motorfiets. 
[Meer beelden hieronder]
Ik begin in de noordelijkste punt van de Franse Ardennen, bij Givet. Een indrukwekkende Citadelle is daar, te bezoeken ook soms maar niet op de (dins)dag dat ik er ben. Ik bekijk het bouwwerk (uit 1555) vanaf het plein in Givet en wat dichterbij. Het is op een enorme rots gebouwd en biedt zeker tien kilometer uitzicht rondom. Het verdedigingswerk is nooit veroverd.
Ik laat me lekker afzakken langs de Maas. Haybes (camperplaats aan de Maas), een tank als overblijfsel van WOII, op weg naar Rocroi. Ook gebouwd halverwege de 16e eeuw, in stervorm. Tien 'straten' komen alle uit op een centraal plein: uniek in Frankrijk. 
Ik parkeer onze buscamper op de camperplaats in Rocroi, een voormalig camping las ik geloof ik ergens. Prima plek!

Ja, hier kom ik voor

Givet

Givet

Givet

Mooi plekje langs de Maas

Boven me de Citadelle van Givet

Hastiére

Hastière - met ruïne (en ik denk nog België)

Camperplaats in Haybes

Zicht vanaf de camperplaats op Rocroi

Mijn plekje in Rocroi






 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Trip 101 [5] Miljoenen bakstenen