14 september 2022

Trip 77 [5] Op weg naar de Maashorst

Stuitend: waarom wordt dit niet verwijderd en bestraft?
 

Maashorst   Regen, die ergens vannacht moet zijn begonnen. Wij verplaatsen ons naar de Maashorst, minicamping Bedafs-Hofke. 'Te gast bij de Maashorstboeren.' Ik hoop dat die wat minder activistisch zijn dan de boeren rond Barneveld: het aantal strafbaar opgehangen vlaggen is daar niet te tellen. Bijzonder ergerlijk. Trots op de boer die de natuur verziekt? Ik niet!

Planken Wambuis   Op de CP in Lunteren grijs water geloosd, toilet geledigd en rijden maar. Op zoek naar koffie en die vonden we: ontzettend lekkere koffie in een geweldige ambiance. Met een vleugje jeugdsentiment. Bij hoge uitzondering ging ik hier vroeger met mijn ouders en broer wel eens wat drinken. Onzin en geldverspilling vond vooral mijn vader dat: "Voor de prijs van een glas limonade koop je in de winkel een hele fles." Gereformeerde zuinigheid, noemde ik dat later.

Wand'versiering' in Planken Wambuis

Kabe en Weinsberg   Bij De Greeff in Grave ruilden we een lege gasfles om voor een volle (grote groene Benegas lichtgewicht: de gasvulling kostte net geen 60 euro...). Bijzondere showroom daar: uitsluitend Kabe. Campers (integraal, halfintegraal,bus) en caravans, een hele rij. Het andere merk dat zij voeren is Weinsberg, 'maar als die komen blijven zij buiten'. De beste man trok er nog net geen vies gezicht bij... Ik zou mijn Weinsberg daar in elk geval niet kopen. En mijn Kabe misschien ook wel niet.

Wroeten   De wilde zwijnen zijn op de Veluwe rijkelijk aanwezig. Overal, werkelijk overal zie je sporen van het wroeten, vooral langs fietspaden en wegen. De zwijnen doen dit bij hun zoektocht naar allerlei insecten en ander bodemleven. Dit gebeurt juist nu omdat ze momenteel een grote behoefte hebben aan eiwitrijk voedsel. Dit klinkt misschien vreemd omdat ze tegelijkertijd ook veel eikels eten. Maar juist door het eten van grote hoeveelheden eikels raakt hun spijsvertering van slag. In eikels zit namelijk een grote hoeveelheden looizuur. De enige remedie voor dit probleem is dat ze nu dus ook veel eiwitrijk voedsel eten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten