17 september 2022

Trip 77 [8] Via de Moerputten naar Vught

Operatie Market Garden: 17 september
Oorlog   Op de dag dat in 1944 de operatie Market Garden van start gaat trek ik met mijn Fuji-wapen het kleine, maar fijne natuurgebied de Moerputten in. Via de brug wil ik naar Vught lopen en met de trein terug naar Den Bosch rijden. Ruim 17 km wandelen.

Aanuit   Wat handig is deze app toch. Mogen meer CP's doen. Vooral ook voor stroom handig. Je ziet ook actueel je verbruik en de kosten daarvan. Erg handig!
 
OsmAnd   Nog zo'n handige app, voor navigatie. De leercurve is wat stijl, maar dat belooft doorgaans veel mogelijkheden en OsmAnd stelt in deze niet teleur. Heb de app vandaag weer tot tevredenheid ingezet.
 
Route   De route door de Moerputten naar Vught heb ik van internet gehaald als GPX-bestand. OsmAnd kan dat format lezen en laten zien. Dan is het wandelen van zo'n route een fluitje van een cent.
 
Hieronder meer beelden van de route. 
 
Herfst   Niet meer tegen te houden, die herfst. Zon en regen wisselden elkaar af vandaag. Prima wandelweer dus (met paraplu).
 
 
Smal   Dit zijn de leukste wandelroutes: geen brede wegen, maar kleine geitenpaadjes. 
 
Vlonders   Een deel van de route ging door een zompig gebied: op deze wijze is het toch toegankelijk gemaakt. Hier en daar zijn er wel planken aan vervanging toe...
 
Wolken   Dit type weer zorgt vaak voor schitterende luchten. Dat was vandaag niet anders.
 
 
Dramatisch   Zo'n dode boom... een sieraad in het landschap. Op dit pad ontmoette ik heel veel puttertjes.
 
 
Brug   Een visueel hoogtepunt van de route: de oude spoorbrug, waarover vroeger de goederentreinen denderden. Die lijn verviel, de spoorbrug werd bewandelbaar gemaakt en gerenoveerd.
 
 
Luchtfoto's   Twee jongens vlogen met een drone boven de brug: hier staat deze op 80 meter boven de brug. Erg leuk om te zien. Misschien moet ik...
 
Groothoek   Ik maakte ook enkele foto's met de groothoek: 21 mm in kleinbeeldformaat.
 
Kwetsbaar natuurgebied   Apart, zo'n bordje, met daar achter de oprukkende stad ('s-Hertogenbosch).
 
Kamp Vught   Onverwachts stond ik ineens bij Kamp Vught. Ik volgde het hek en heb in het cafĂ© van het museum een kop koffie gedronken en mijn waterfles gevuld.
 
Spoor bijster   Aan de achterkant van station Vught kwam ik uit. Probeer dan spoor 1 maar eens te bereiken. "Niemand vindt het hier", riep een mevrouw op de fiets die mij zag zoeken. Zij gaf de gouden tip.
Hieronder: de route leek af en toe op een oerwoud... prachtig!
 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten