15 september 2022

Trip 77 [6] 'Wilde dieren' in oergebied Maashorst

Fietsenstalling en paardenstalling...

Paard   Op loopafstand van minicamping Bedafs-Hofje ligt een prima restaurant, dat gisterenavond nog open was ook. Gasterij de Pier, restaurant en pannenkoekenhuis. We wandelden er heen - het was intussen droog geworden. Via een grotendeels groen en onverhard omweggetje - met dank aan de app OsmAnd, een tip van langeafstandswandelaar Embrecht - zijn we weer terug naar de camper gewandeld.

Vroeger   Is dit niet net een beeld 'van toen'? Varkens die wroeten dat het een lust is. Ik zag het tijdens een fietstocht om de Maashorst, vandaag. Geweldig mooi gebied.

Wisenten   Graag wilde ik vandaag wisenten zien. Hiervoor had ik speciaal de 100-400mm meegenomen, plus een éénpootstatief. Maar helaas, meer dan dit is het niet geworden. Eén van de dieren heeft een GPS om de nek. Ik vernam dat er 18 in dit gebied rondlopen, nog steeds afgeschermd van mensen. Ze worden niet bijgevoerd: deze populatie heeft genoeg aan dit gebied.

Doorrijden   Ja, het signaal is duidelijk, enkele stappen mijn kant op. Ik fiets verder.

Kruisen   Door zelfredzame runderrassen als Maremmana, Maronesa, Sayaguesa, Limia en Tudanca met elkaar te kruisen, komt het resultaat steeds dichter bij de toekomstige Tauros. Een Tauros is een oerosachtige rund. De oeros is uitgestorven, maar wetenschappers zijn al decennia bezig om dit dier terug te fokken.

Herfst   De eerste herfsttaferelen zijn er al. Heel veel vallend en verkleurend blad, maar ook zwammen duiken op. Al weet ik niet of deze iets met de herfst te maken heeft.

Exmoor   Ja, jullie kunnen zo blijven staan, maar ik wil verder fietsen. Uiteindelijk ging de voorste opzij: het veulen bleef onbeweeglijk staan toen ik er langs fietste.
Rondom hun neusgaten en mond hebben Exmoorpony's een grijsbruine kleur. Hierdoor lijkt het net alsof ze hun snuit in een bak met meel hebben gestoken. Hun snuit wordt daarom ook wel een meelsnuit genoemd. Ze grazen het liefst op korte graslanden met jong en vers gras. In de winter kunnen Exmoors goed overweg met vergeelde grassen, duinriet en bast.

Kleur   Geen bollenvelden hier, maar wat scheelt het?

Taal   Ernstig: je verkoopt vijf huisjes van 137.000 euro per stuk, maar je weet niet wat het meervoud van lodge is.

Openbaar   Ik zag enkele keren een bord met daarop: (Openbare) camperplaatsen. Toch maar eens kijken wat daar nou mee wordt bedoeld. Nou dit dus. Twee plekken bij een camping, maar toegankelijk voor iedereen waar je voor vijf euro een nacht mag staan. (Betalen met app Aanuit.)

 





 

 

 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen