03 november 2022

Trip 81 [3] Een frisse nacht en... kraanvogels!

Een jasje breien voor een boom...?
Ecomat   Toen ik vanmorgen (te) vroeg wakker werd in Bramsche bedacht ik me twee dingen: ik heb nauwelijks pijnlijke armen ondanks de twee prikken van gisteren en: het is best koud. Al snel zag ik hoe dat kwam: er was geen walstroom meer. Elf graden wees de thermometer binnen aan. Toch maar even een euro zoeken en de schuifdeur open doen. Eerst kijken wat er gebeurt als ik alleen maar op de knop druk. Ik hoor een schakeling en waarachtig, ik heb weer stroom. Gratis weer. Met de Ecomat 2000 op 750W is het daarna zo weer lekker binnen. (Ja, er is ook een Truma 6E aan boord, maar die heeft met 900W minder snel effect dan de losse Ecomat.)

Militairen   Voordat ik wegreed uit Bramsche dronk ik nog een Milchkaffee in het zwembad. De dame daar sprak uitstekend Nederlands. "Hier hebben lang Nederlandse militairen gewoond. Ik heb nog steeds Nederlandse vriendinnen."

Bloemen   Binnendoor, over af en toe bar slechte en steeds smalle weggetjes, bereik ik mijn volgende locatie. Op een parkeerplek tussen weilanden staan waarachtig twee auto's met een NL kenteken. Vogelaars, bijna zeker. Ik verbaas me over de zonnebloemen die ik hier overal nog in goede conditie zie staan. In november!

Alle tijd   De weggetjes zijn rustig. Als er eens iemand achter me zit vind ik altijd wel een plek om deze te laten passeren. Niemand toetert, niemand wordt boos. Geen Franse toestanden hier gelukkig.

400 mm   Ik besluit ook nog een stukje te wandelen. Maar de 400 mm zit wel voor alle zekerheid op de camera, want ik hoor de kraanvogels.


Zwammen   In een weiland verderop zie ik witte vlekken. Ik stap over een hek om dichterbij te komen: niets en niemand hier te zien, er staat ook geen vee in de weide. Het zijn paddenstoelen!

Kraniche   En dan ineens zie ik er een paar staan. De auto is een uitstekende schuilhut: zolang ik binnen blijf gaan ze niet op de wieken. Fijne achtergrond hier ook, toevallig.

Ruhetag   Vlakbij is een restaurant (Moorhof) met camperplaatsen. Maar ja, donderdag Ruhetag. Ik rijd door naar Am Hallen-Freibad. Zwembad, bistro, stroom. 

Blad   Vrijwilligers zijn bezig de herfst op te ruimen. "We maken wel even een plek voor je vrij." Met een les: 'Vraag je niet af wat de maatschappij voor je kan doen, maar vraag je af wat jij voor de maatschappij kan doen'. En ja, mooie herinneringen heeft hij aan Alkmaar en Bergen aan Zee.

Niet alleen   Zowaar komt er, kort na het maken van deze foto, nog een tweede camper. Een Duits echtpaar met een halfintegraal. 

Hieronder: twee ouders en twee kinderen steken een slootje over. Dat duurde wel een kwartier voor ze zover waren...









 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten