04 november 2022

Trip 81 [4] Heerlijk zwerven tussen veengebieden

25 euro   Bij de camperplaats in Wagenfeld staat een kastje, waarvan je de sleutel in het zwembad kunt ophalen tegen een borg van 25 euro. Een nadeel: je moet de sleutel (op vrijdag) voor acht uur terug brengen, want dan gaat het zwembad dicht. Tot 15:00 uur. 

Gratis   Vanmorgen vlogen er diverse kraanvogelformaties over de camper. Schitterend! In het zwembad kreeg ik 20 euro terug. Toen ik opmerkte dat ik heus 25 had betaald volgde de rest ook. Dat moeten ze iets duidelijker regelen. Ik hoefde verder niets voor verblijf en stroom te betalen. Dus achteraf dacht ik...

Hut   Heerlijke koffie met rozijnenbroodje. Geweldige bakkerijen vaak in Duitsland. Vandaag vooral gereden op zoek naar kranen. Bij toeval een vogelhut gevonden, dankzij een bordje langs de weg. Plek voor twee, ik ben alleen hier. Nou, plus enkele spinnen... Top. 

Verderop: kraanvogels en een...

Meer   Eén van mijn bestemmingen vandaag was de Dümmer See. Mooie plek, campings, maar niets te zien eigenlijk.

Uitzicht   Bij Oppendorf zou een mooi uitzichtpunt zijn. Toen ik ergens stopte kwam er een man op mij af om me te helpen. Ja, daar die heuvel op. Nou, het uitzicht was aardig... leuk was dat daar een xylofoon stond van planken, met een ijzeren stok. Ik heb Vader Jacob gespeeld.

 

Moor   Uitzicht vanaf de Aussichtsturm Rehdener Geestmoor. Je mag hier ook overnachten, was dat ook even van plan, maar het aantal kraanvogels viel nogal tegen. Dan is er morgenochtend dus ook niet veel te zien: daarom reed ik naar boerencamping Ehrlingshof. Daar in het donker een plek vinden viel nog niet mee. Er staat nog één andere camper - ook met een gele kentekenplaat Daar zag ik er vele van vandaag!

Slaapplekken   De kraanvogels verzamelen zich einde middag op slaapplekken in het veen. Kennelijk hebben ze daar geen of weinig last van predatoren. Vossen, wolven. De schaapskudde wordt in elk geval bewaakt door ik denk een kangal, een Turkse herdershond die een wolf de baas kan en de kudde bewaakt als zijn 'gezin'. 
 

 

Herder   De schaapskudde wordt 's nachts in elk geval bewaakt door ik denk een kangal, een Turkse herdershond die een wolf de baas kan en de kudde bewaakt als zijn 'gezin'.  


 

Zeearend   Een onverwachte gast: de zeearend! Mogelijk dat er daarom vanavond niet zoveel kraanvogels in deze buurt waren: een ervaren vogelteller op de toren kwam tot max 700. Terwijl enkele duizenden vaker voorkomt.

Jong   Volwassen kraanvogel met nageslacht. 

 

Uiteraard heb ik nog veel meer foto's. Maar voor nu sluit ik vandaag af.






 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten