18 november 2021

Trip 60 [6a] Er ging een Schok door Museum-land...

Schok   Ja, dat is een eigenaardige kop, geef ik toe. Dat zit zo. Vanaf CP Afslag Nagele fietste ik vanmorgen - over wel erg rechte wegen vol modder en met flinke tegenwind - naar Museum Schokland. Als gebruikelijk pak ik daar mijn telefoon, open de app Stocard en toon zo de Museumjaarkaart. "Heeft u de kaart niet bij u?" Nee, uiteraard niet: dat is het gemak van die app. "U kunt alleen met de fysieke Museumjaarkaart naar binnen", kreeg ik te horen. Maar mevrouw, ik bezoek al jaren op deze digitale manier diverse musea. En niet de kleinste: ook het Rijks in Amsterdam, het Scheepvaartmuseum en hoeveel wel niet meer...?" Omdat ik nogal een aanhouder ben mocht het 'voor deze keer'. "Andere musea zouden dit niet moeten doen, want het is erg fraudegevoelig." (Wat ik dan weer niet begrijp: mijn pasfoto staat er toch ook op?) "Het is voor mij een schok, in dit land." Die woordspeling moest ik haar wel even uitleggen, trouwens...

Scheiding   Vanmorgen kennis gemaakt met de buurman, in een mooie, verhoogde VW California. De enige andere camper die er nog staat. Hij woont erin, na een vechtscheiding en het opzeggen van zijn baan-met-dienstwoning. "Aan een ander huis is niet te komen. En weet je: ik ben gelukkiger dan ooit zo. Want ik heb niks meer dan de bus en de hond. Dus ook niks om me zorgen over te maken." Ik voel met hem mee. Op de (v)echtscheiding na dan.

Fuji   Met de gisteren aangeschafte Fuji X-T4 op stap, gewoon even op de camperplaats. Lekker is dat, zeg. Veel is het zelfde als in de X-T3, maar toch ook tref ik veel nieuws aan. De belangrijkste reden voor de aanschaf is de stabilisatie in de camera.

Met de cashback-actie van Fuji ontvang ik 200 euro op de aankoopprijs terug. 

Unesco   Museum Schokland is alleraardigst. Een soort mini-openluchtmuseum, helemaal toegespitst natuurlijk op dit voormalige eiland. Werelderfgoed Schokland ligt midden in de Noordoostpolder. Een archeologisch monument vol bijzondere bodemschatten. Een plek tussen land en water, waar eeuwenlang mensen woonden. Altijd strijdend met de elementen. En in dienst van God, uiteraard.
Schokkerbrok   Na de discussie over de Museumjaarkaart was ik wel toe aan een kop koffie. De verleiding van een punt Schokkerbrok kon ik niet weerstaan (bosbessenkruimel).
Kerk en oorlog gaan al eeuwenlang heel goed samen. En de dominee had (heeft?) het hier voor het zeggen.
De vaccinatiegraad tegen COVID-19 is hier bedroevend laag.

Hoog water   Het is nauwelijks voor te stellen dat het water enkele keren zó hoog heeft gestaan. Na het lezen van een recent boek verschenen boek drong het pas goed tot mij door wat een ellende het tegenwoordige IJsselmeer - eerder de Zuiderzee - de kustbewoners eeuwen heeft bezorgd.
De Zuiderzee heeft vanaf ongeveer het begin van de late middeleeuwen tot 1932 bestaan. Toen werd de Afsluitdijk aangelegd.
Waterstaat   Deze kerk is 'de opvolger' van het gebouw dat hier vanaf de middeleeuwen stond. De stormramp van 1825 overleefde de kerk niet. Dit gebouw, door Waterstaat aanbesteed, kwam in 1834 gereed: vandaar de naam Waterstaatskerk. Iets van het interieur zie je in het vierluik hierboven.

Rassenleer   Aan de zuidkant van Schokland ligt de ruïne van de Enserkerk. De ruïne is het oudste zichtbare bewijs van bewoning op Schokland.
De ruïne bevat de resten van een kerk, waarvan de oudste bouwfase dateert uit de 14e eeuw. Al in 1717 is de kerk verlaten, maar nog tot aan de ontruiming van het eiland in 1859 is de kerk in gebruik gebleven als begraafplaats.
Bijzonder is dat na de restauratie van de kerkruïne, de beenderen van de Schokkers in het hart van de kerk zijn herbegraven.
Deze waren in de jaren 1940 opgegraven en voor wetenschappelijk onderzoek naar Amsterdam gebracht.
De bedoeling was (mede onder invloed van de rassenleer van de Duitse bezetter) het uitvoeren van wetenschappelijk onderzoek naar veronderstelde ‘onveranderde oude raskenmerken’ bij de geïsoleerde eilandbewoners van Schokland.

Scheef   Altijd komt de wind uit dezelfde richting. De bomen weten niet beter.

Haven van Emmeloord
Terpen   Tenslotte bracht ik een bezoekje aan de oude haven van Schokland.
Vanaf de 12de eeuw wonen de bewoners van Schokland op door de mens gemaakte terpen. Op het noordelijk deel lag het katholieke Emmeloord.
In de middeleeuwen eigendom van de roofridders van Kuinre, vanaf 1660 samen met Urk gekocht door Amsterdam.
Op het zuidelijke deel Ens lagen de woonterpen Middelbuurt en De Zuidert. Protestant en eigendom van Overijssel.

Emmeloord   In 1839 is deze Haven van Emmeloord aangelegd. Er was toen blijkbaar nog een groot vertrouwen in het eiland Schokland als je bedenkt dat 20 jaar later de stekker uit Schokland is getrokken.

Visafslag   Toen Schokland in 1859 op gezag van Koning Willem III ontruimd werd, zou de haven ook worden ontmanteld. Het was Willem Jan Schuttevaer (de Koninklijke Schippersvereniging is naar hem vernoemd) die succesvol pleitte voor het behoud van de haven. Bij slecht weer zochten de schippers hier beschutting tegen de harde westenwind en er werd vis verhandeld. Tussen 1915 en 1932 stond hier bij de haven zelfs een visafslag.
Na de drooglegging van de Noordoostpolder in 1942 verloor de haven zijn functie en werd grotendeels afgebroken. In de jaren tachtig zijn de havenhoofden gereconstrueerd. Nu is het dus een ‘haven op het droge’. Uniek! Er staat ook nog een gebouwtje waar ooit een 'misthoorn' uit klonk. Als waarschuwing.

Neuzen   Bijzonder beeld onderweg, bij een bedrijf in auto-onderdelen. Alle neuzen staan hier in elk geval dezelfde kant op. Kan de PVV iets van leren, als het om de omgangsvormen in de Tweede Kamer gaat.







 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten