09 november 2021

Kampeer-communicatie

Positief   De communicatie met eigenaren en receptiemedewerkers op kampeerplaatsen: dat blijft voor mij een bron van verwondering. Het uitgangspunt is eigenlijk heel eenvoudig: je wilt dat 'aankomers' zich welkom voelen en dat 'vertrekkers' met louter positieve gevoelens afscheid nemen. Op weg naar huis of naar een volgende bestemming.

Geen plaats   We komen aan op een charmecamping. In de gezellig ingerichte receptie - meer een huiskamer met een bureau - zit niemand. Als ik weer naar buiten loop komt een vrouw op me af. "Heeft u gereserveerd?" Jazeker, goedemiddag ook. "Dat is maar goed ook, want anders heb ik geen plaats." Zo, dat is een vriendelijke ontvangst...

Overdrijven hoeft ook niet...
Simpel   We staan met vrienden een week op een camping, Zuid-Tirol. Een dure camping. Dat wist ik van tevoren en dat merk ik nog eens bij het afrekenen. Ik meld aan de receptie dat ik wil betalen, want we vertrekken. Er volgen wat handelingen op een toetsenbord en het bedrag wordt genoemd. Ik betaal, zeg gedag en vertrek. De meest simpele vraag zou zijn geweest: "Was alles naar wens?" Maar nee, dat was te veel moeite. Er was verder niemand in de receptie op dat moment.

Zo moet het   We rijden daarna naar een boerencamping in Oostenrijk. De boerin komt ons tegemoet. "Heeft u een goede reis gehad? Zal ik mijn zoon halen om u te helpen (met het neerzetten van toen nog onze caravan)? Loop even mee, dan vertel ik u waar u wat kunt vinden." Dit terrein kostte amper de helft van het vorige. Maar je voelt je hier als gast zoveel prettiger!

Zou er een markt zijn voor een cursus 'campingreceptie-medewerker'?

  

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen