15 november 2021

Trip 60 [3] Dwingelderveld: het paradijs

Nog maar net Stee in Lhee verlaten
en ik rijd hier. Zo wordt het een lange dag...
Drenthe   Natuurlijk ben ik ook enthousiast als ik elders in Nederland of Europa in een mooi gebied verblijf. Maar het Dwingelderveld in Drenthe slaat toch wel zo'n beetje alles. Bos, heide, natte heide, zandverstuivingen, in enkele woorden. Schapenkuddes, geiten, koeien.
Camperparc-eigenaar Jan Bloemerts kwam vanmorgen langs om me de mooiste plekjes in het Dwingelderveld op een kaart te tonen.

Motorfiets   Ooit was ik met een motormaat in Oostenrijk, voor een reportage in het magazine Moto73. We waren laat aangekomen en hadden dus nog niks van de omgeving gezien. We zetten een route uit en gingen de volgende morgen op stap. Amper een kilometer verder kneep ik al in de remmen om foto's te maken. Weer een kilometer verder opnieuw. We moesten er erg om lachen: zo zouden we de route nooit in een dag kunnen voltooien.

Natuur   Een klein stukje verderop is de natuurcamping De Olde Bârgen. Het hele jaar open. Wil ik ook nog wel eens staan: het ziet er hier prachtig uit. Mooi sanitairgebouw met Sedumdak. 
Lork   Larix of lariks is een geslacht van coniferen. Het geslacht is het enige algemeen in West-Europa voorkomende geslacht van naaldbomen die in de winter hun naalden laten vallen. De lork komt voor in de koelere gematigde streken op het noordelijk halfrond.
Ze kleuren prachtig in de herfst.
Nat   Nationaal Park Dwingelderveld. Het Nationaal Park is het grootste aaneengesloten natte heidegebied van West-Europa. Er zijn twee schaapskudden met herder die de heide in conditie houden. Eén ervan kwam ik vandaag tegen. Een herder en twee... Hollandse herders. Ze renden de longen uit hun lijf om de 350 (!) schapen en twee bokken bij elkaar te houden. Overigens volgden de bokken hun eigen weg... met goedkeuring van de honden.

Twin   Het lijkt een geweldig leven, schaapherder. Maar is het dat ook? Ik heb mijn twijfels. Rij liever rond in onze Adria Twin, denk ik. Af en toe een dagje met de schapen op pad, dat lijkt me wel wat.

Long   Bij de schapen kwam ik Kees-Jan tegen. Zestiger, alleen, mist één long en woont in Zuid-Holland. "Ik zit in een prachtig hotelletje in Dwingeloo." Na een half uurtje praten - zestigers onder elkaar - besloten we samen wat te gaan eten. Wel zo gezellig!

Boutique   Na het eten - om 20:00 uur nog iets bestellen zat er niet in - nodigde Kees-Jan mij uit om even een blik te werpen in het hotel waar hij verbleef. Boutique hotel: elf kamers, allemaal anders. En met smaak ingericht!
Zo vanuit het bad je bed in. Of andersom.

Bevers   Leuk, zo'n ontmoeting. Het voordeel van alleen reizen, trouwens. Merkte ik met het maken van motorreportages ook vaak. Alleen heb je sneller aanspraak.
Kees-Jan heeft ook een zoon en een dochter, maar is al twintig jaar alleen na zijn echtscheiding. Kees-Jan heeft een boot en beloofde me een keer met mij op zoek te gaan naar bevers. Ik houd me aanbevolen!











1 opmerking: