24 augustus 2021

Trip 51 [2] Beethoven lebt!

Wat een geweldig museum is dit!
Zondag   De liefde voor klassieke muziek heb ik meegekregen van mijn vader. Zondagochtend ging hij niet naar de kerk - hoewel gelovig - maar werd de Dual platenspeler met af en toe een nieuw element aangezwengeld en klonk er klassiek in huize Laros. Goede versterker, heldere luidsprekers, de meubelopstelling stond min of meer in dienst van het geluid.

Pop   Bij mijn oudere broer klonk boven hele andere muziek. Veel Tamla Motown, maar ook de Stones, The Pretty Things, dat werk. Eerst in mono met een basreflexkast, later natuurlijk stereo. Het volume boven leverde wel eens botsingen met beneden op: in het uiterste geval draaide mijn vader in de meterkast een stop eruit, waardoor we boven zonder stroom kwamen. En dan klinkt er niet zoveel meer.

In 2020 is het 250 jaar geleden dat Ludwig van Beethoven in Bonn is geboren.
Componisten   Later word ik steeds nieuwsgieriger naar de muziek van mijn vader. De grote klassieke componisten, kerkorgel. Kort voor zijn overlijden zitten we samen met tranen in onze ogen te luisteren naar een orgelconcert op CD. Als ik later de negende symfonie van Antonín Dvořák - een van de lievelingswerken van mijn vader - opzet wordt er bij mij definitief een schakelaar omgedraaid: mooiere klanken dan klassieke klanken bestaan er niet. (Wat niet wil zeggen dat al het andere 'minder' is: ik zag vandaag in Gronau op een groot doek in het RocknPop museum een stuk concertregistratie van Tina Turner en dat is méér dan indrukwekkend.)

Beethovens muziek klinkt in films en vele popsongs. 
Verlengd   Het Beethovenjaar, waarop ik me erg had verheugd (vooral met een bezoek aan Bonn), viel geheel in het coronawater. Daarom werd het 'verlengd' tot in 2021, al bood dat niet veel soelaas. In het RocknPop museum in Gronau is ook de tentoonstelling Beethoven lebt! verlengd, tot 3 oktober van dit jaar. Op weg naar Düsseldorf (CaravanSalon) maak ik een kleine omweg, strijk neer op CP Schop'nBoer tegen de grens en fiets vanmorgen in nog geen twintig minuten naar het museum.

Geschiedenis   Man man wat heb ik genoten. Naast de CP stonden twee ooievaars in de optrekkende mist: daar had ik met mijn keuze-objectief geen rekening mee gehouden...
Er waren in het museum maar heel weinig bezoekers vanmorgen, dus ik had alle tijd om me door de geschiedenis van de popmuziek te laten leiden. Koptelefoon op, Nederlandse toelichting op wat je ziet, geweldige stukken concertregistratie, opmerkelijk veel Nederlandse muziek ook. 

Een opnamestudio, 45 jaar geleden.
Relatie   Maar uiteindelijk kwam ik voor Beethoven lebt! Een tijdelijke tentoonstelling die de relatie laat zien tussen Beethovens muziek en popmuziek. Maar ook: hoe vaak de zevende symfonie in films is gebruikt. Erg mooi vormgegeven. Ik had een heerlijke ochtend. Met verse boodschappen in de fietstas keerde ik terug naar onze camper.

Morgen: richting Düsseldorf.


1 opmerking:

  1. Mooi verhaal Willem! SchopnBoern kennen we. Twee keer geweest.
    Afgelopen week daar in de buurt gestaan, bij erve Beernink. Nog mooier!
    Geniet van Düsseldorf en van Beethoven. Hoe mooi is toch die 7e ….
    Vanavond weer gerepeteerd met het ZVE. Heerlijke repetitie. Op het programma Psalm 42 van Mendelssohn (deel 1) en nog heel veel mooie andere koorwerken van oa. Purcell, Rheinberger, Maurice Greene, Da Victoria, en ene Hovestad…..

    BeantwoordenVerwijderen