Het stadhuis heeft een achtkante toren met een luidklok (1619) van Hans Falck, een klok (1680) van Petrus Overney en een beiaard uit 1955. Op de grote klok van het klokkenspel staat het volgende randschrift: Tel zorgvuldig de uren welke mijn stem verkondigt: een van die vele zal uw laatste zijn.
In het souterrain bevond zich ook een waag en was daardoor een van de Waaggebouwen in Friesland die in een stadhuis was gevestigd. Er hangt nog een grote weegschaal. De gevangenpoort leidde naar de gevangenis boven in het gebouw. Onder de zolder van de toren bevindt zich een Oudheidkamer.
In de periode 1892 tot 1895 werd het stadhuis gerestaureerd naar een plan van de Rotterdamse architect Jan Verheul.Tjerkwerd Natuurlijk bezochten we ook het Elfstedenmonument. In een oude krant lees ik:
Afgelopen vrijdagavond presenteerde de kunstenaar prof. Pieter Jan Stallen in Tjerkwerd in het Waltahûs zijn kunstwerk Fyftjin en Fierder aan de dorpelingen. Het ontwerp van het kunstwerk werd door de ‘Mienskip’ van Tjerkwerd enthousiast ontvangen. Stallen gaat de dorpelingen ook bij de uitvoering van het kunstwerk betrekken. Ze mogen model staan voor de silhouetten van de toeschouwers bij de tochten van de vorige eeuw. “Leuk toch als je straks kunt zeggen ‘kijk, die daar, dat ben ik !’ , dan gaat het wel écht bij Tjerkwerd horen”, aldus Stallen.
Boven Tjerkwerd, zo halverwege de route, ligt volgens de kunstenaar de mooiste locatie voor de 15 silhouetten waarmee hij het trotse verleden van de 15 tochten wil verbeelden: aan de weidse noordkant van het dorp 14 toeschouwers die een eenzame schaatser aanmoedigen die begint aan ‘de hel van het Noorden’. Sommigen als fotograaf uit die tijd. Het enthousiasme van de bewoners van Tjerkwerd werd nog groter toen Stallen liet weten dat juist dié eenzame schaatser het kunstwerk ook wel eens zou kunnen komen onthullen: W.A. van Buren, want het silhouet voor ‘86 is het silhouet van onze toen 18-jarige Koning.
Een stuk verderop bij de brug in het dorp komt het silhouet te staan van een vader met kind op zijn schouders. Allebei hoopvol in de verte kijkend. Met dat beeld koppelt de kunstenaar het trotse verleden aan de toekomst van de Elfstedentocht: Fyftjin en Fierder! De eerstvolgende tocht wordt dan mogelijk ‘Fierder’ gesymboliseerd door een silhouet met ‘selfie’!
Een stuk verderop bij de brug in het dorp komt het silhouet te staan van een vader met kind op zijn schouders. Allebei hoopvol in de verte kijkend. Met dat beeld koppelt de kunstenaar het trotse verleden aan de toekomst van de Elfstedentocht: Fyftjin en Fierder! De eerstvolgende tocht wordt dan mogelijk ‘Fierder’ gesymboliseerd door een silhouet met ‘selfie’!
Ontdekkingen Wat een prachtig schip... Het heroïsche verhaal van Willem Barentsz is een van de meest aansprekende gebeurtenissen uit de Nederlandse maritieme geschiedenis.
Willem Barentsz wordt wel als een van onze beroemdste ontdekkingsreizigers beschouwd.
Een schip reconstrueren en bouwen volgens de bouwmethode van het einde van de 16e eeuw levert een schat aan nieuw inzichten op in de bijzondere Hollandse scheepsbouwtechniek. Het is een uitdaging voor diegenen die er aan bouwen. De Stichting Expeditieschip Willem Barentsz laat dit stuk Hollands glorie herleven.
Willem Barentsz wordt wel als een van onze beroemdste ontdekkingsreizigers beschouwd.
Een schip reconstrueren en bouwen volgens de bouwmethode van het einde van de 16e eeuw levert een schat aan nieuw inzichten op in de bijzondere Hollandse scheepsbouwtechniek. Het is een uitdaging voor diegenen die er aan bouwen. De Stichting Expeditieschip Willem Barentsz laat dit stuk Hollands glorie herleven.
Uiteindelijk 'landen' we met negen campers op Bloemketerp - waar we vanavond gezamenlijk dineren en vanavond of morgenavond bowlen. Morgen naar het Planetarium (stempel 10) en een stadswandeling maken (GPX-route).
Geen opmerkingen:
Een reactie posten