04 februari 2022

Trip 63 Op weg naar Stuttgart [3] Baden-Baden en Brahms

Telefoonfoto Pixel 4A
Taal   Andernach heeft een prima CP langs de Rijn. "Het is nu leeg, maar straks in april komen de gele nummerplaten weer deze kant op", grapte de receptioniste gisteren. Om te besluiten met 'Fijne avond' en 'Tot ziens'. Ja, jedes Jahr wird mein Niederländisch ein bisschen besser.

Geluid   Overigens is het geen stille camperplaats, daar in Andernach. Luid pratende en joelende jongelui op de parkeerplaats achter me, wegrijdende auto's, de vele treinen (dubbelspoor, goederen) aan de overkant, sommige schepen... het is gewoon een lawaaiige plek. Al heb ik verder prima geslapen. Hieronder: Brahms Haus in Baden-Baden.

Bijna gesloopt, maar gelukkig toch behouden.
Baden-Baden
Mijn reisdoel vandaag: het Brahms Haus in Baden-Baden. Johannes Brahms is de laatste grote romantische componist, 19e eeuw dus. Ik ben fan en bovendien bezig met serie toeristische artikelen rondom componisten voor het magazine CamperReisMagazine. De eerste reportage ging over Beethoven (reeds verschenen), de volgende gaan over Brahms en Bruckner.

De jonge en de oudere Johannes Brahms.
Liefdesbrieven   
Per e-mail had ik mijn komst aangekondigd: Ute Blumeyer van het Brahmsgesellschaft ontving mij hartelijk. Beneden in het huis wordt gewerkt aan een nieuwe tentoonstellingsruimte, maar ik ben welkom in de woonkamer en de slaapkamer van deze 'vakantiewoning' van Schumann - dichtbij waar zijn liefde Clara Schumann woonde. (Wat er tussen die twee is geweest zullen we nooit weten. Al laten gevonden liefdesbrieven weinig te raden over. Ach, het niet weten is eigenlijk wel mooi...) 

Nee, die radiator was er toen nog niet...
Clara   
Voor de buscamper vond ik een parkeerplaats op vijf minuten lopen van het Brahms Haus. Ute had me al gewezen op de Clara Schumann Platz (..), maar nu stond ik nog dichterbij.

Origineel Het Brahms Haus, maar ook veel van het interieur, is origineel. De piano is uit die tijd, maar niet door Brahms bespeeld. Het bed is origineel, de sofa ook, net als de houten vloer, de trappen, de ramen en het plafond.

Dicht   Mijn plan was om op de CP van Baden-Baden te gaan staan. Maar dat plan veranderde toen ik er op de heenweg langs reed. Langs een drukke weg naast een bouwput, leek het, of een vervallen industrieterrein. De campings in de buurt kregen een wel erg slechte recensie op CamperContact en een andere zou open moeten maar was dat niet. Ik sta nu op de Parkplatz am Ettlinger Albgau-Freibad. Kost EUR 10 voor 24 uur. Er is stroom (maar ik sta te ver van de paal dus doe het zonder) en je kunt je toilet leeggooien. Misschien ook water tappen, maar daar heb ik niet op gelet.


 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen