27 februari 2022

Trip 65 [3] Wintersport hier, dreiging met kernoorlog daar

Kernbom   Hoe je 'depressief' schrijft moet ik opzoeken. Ik bedoel: ik ben over het algemeen behoorlijk optimistisch. Alles komt een keer goed, is mijn gedachte doorgaans. Maar als ik lees dat schurk Poetin zijn legereenheden met kernwapens in een verhoogde staat van paraatheid gaat brengen kost optimistisch blijven wel aardig wat moeite. Betreuren we straks honderdduizenden doden omdat een gek zijn gebied wil uitbreiden?

Dashcam-foto
Sneeuw   Die laatste 150 km van Langres naar hier waren wel de leukste, om te rijden. Omhoog en slingerend. De semi-automaat van de Fiat Ducato help ik dan wat met schakelen: hij wil steeds te snel naar mijn zin naar een hogere versnelling. De uitzichten zijn prachtig en worden steeds mooier: blauwe luchten, besneeuwde toppen. Het laatste stukje naar de camping zie je hier

Tussen 12-14 uur gesloten.
Hoe welkom zijn we eigenlijk?
Welkom   Gisterenavond deden we het rustig aan. De meegebrachte maaltijdsalades werden genuttigd, en veel meer valt er eigenlijk niet te vertellen. Ja, een bezoekje aan de plaatselijke supermarkt.

In Oostenrijk liep een paar weken terug het water steeds weg uit de camper omdat de vorstbeveiliging van de boiler in werking trad. Ik vermoed dat het tapijt in de wagen de oorzaak is: dat sluit de warmte van binnen te veel uit van die vorstbeveiliging. Zonder tapijt en met nachtvorst gedurende afgelopen nacht is alles binnen gebleven. 

Weinig sneeuw op de camping,
boven is de sneeuw perfect volgens de buren.
Fan   Genoeg gemopperd. Ik ben en word nooit een Frankrijk-fan. Rare gewoonten, moeilijke taal. Wel lekker stokbrood, goede wijnen en kazen en nog heel veel meer moois. En het sanitair op deze camping is ook prima in orde: dat moet je in Frankrijk altijd maar afwachten.
De zon schijnt. DAB+ kennen ze hier niet: alleen FM. Stroom: 10 Amp. zonder meter. Ook prettig.


Je kunt hier ook 'Pipo-wagens' huren. 
Pipo   Onderweg veel Nederlandse en Belgische auto's gezien. Ik heb niet stilgestaan bij de school-c.q. carnavalvakanties. De accommodaties op de camping zijn vol, kampeerplekken zijn er nog zat.

Boodschappen   Vanaf de camping loop je in een paar minuten naar de supermarkt. Of langs het water naar het centrum van het stadje.
Nomadland   Tijdens het wandelen kwamen we deze 'camper' tegen. Deed me erg aan de film Nomadland denken: een meesterwerk van de Chinese Zhao over de Amerikaanse Fern, een zestiger die na het overlijden van haar man alles achterlaat en als heuse nomade in een camper van plek naar plek trekt. Op zoek naar tijdelijke klusjes, omdat ze anders financieel niet rond kan komen.
Kürtös   We eindigen onze kennismaking op deze eerste dag met koffie en een kürtös. De kürtõs kalács is een traditionele zoete lekkernij, afkomstig uit Erdély (Transsylvanië). Dit traditionele gerecht wordt op een heel eigenaardige manier bereid: het deeg wordt fijn uitgespreid en om een stok gewikkeld, die dan boven het smeulende houtvuur gehouden wordt om te bakken. Wij kozen voor de smaak speculaas. Nou, dat was smullen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten