03 februari 2022

Trip 63 Op weg naar Stuttgart [2] Andernach

Camperplaats Andernach
Haan   Toen ik vanmorgen van de wekker wakker werd - ergens rond half acht - hoorde ik kerkklokken en een haan. Heerlijk, ik zou elke morgen wel een haan willen horen. Maar in de jaren dat ik kippen hield was er maar één keer een haan en die bleef in z'n nachthok tot ik het deurtje open schoof. De moderne mens houdt niet van gekraai, helaas. "Daar word ik wakker van." Nee, als je wakker bent hoor je de haan. Dat is iets anders.

Spar   Nog maar net van de prima CP* in Leveroy kwam ik een Spar tegen. Parkeren en een paar boodschappen doen gelijk maar: dat is zoals je dat met een camper doet. De rest van de ochtend was rustig: ik reed de 175 km naar Andernach op m'n gemak, zag ik ook aan het bescheiden brandstofverbruik. 

800 jaar   Andernach, aan de Rijn, viert dit jaar het 800-jarig bestaan. Dat is een respectabele leeftijd. Hier aangekomen reed ik omhoog de CP op om eerst een broodje te eten. Daarna liep ik even rond en zag dat er mooiere plekken op de CP zijn. Ik had verder nog niets in de bus gedaan dus kon zo naar die mooiere plek rijden. Met zicht op de Rijn. Op een historisch 'Bolwerk' grenzend aan waar ik sta zie ik dat de Rijn enkele keren absurd hoog heeft gestaan. Zet een bus op onze bus, zo hoog ongeveer...

Douane   Het Bolwerk is een historische douanepost die tussen 1659 en 1661 is gebouwd. Deze diende om het verschepen op de Rijn te controleren. Het ligt naast de camperplaats. Helaas was het monument gesloten. Het dient tegenwoordig als herdenkplaats voor de gevallenen in de beide wereldoorlogen.

Felix   In het jaar 1809 werd vandaag de componist Mendelssohn geboren. Jakob Ludwig Felix Mendelssohn Bartholdy, om volledig te zijn. Duits componist, dirigent, organist en pianist van de vroege romantiek. Mendelssohns composities bestaan onder andere uit symfonieën, concerto's, piano-, orgel- en kamermuziek. Zijn bekendste werken bestaan onder andere uit de ouverture en de toneelmuziek voor Ein Sommernachtstraum, de Italiaanse symfonie, de Schotse symfonie, het oratorium Paulus, de ouverture Die Hebriden, het rijpe vioolconcert en het strijkoctet. Mendelssohns Lieder ohne Worte is zijn bekendste serie pianostukken. Mendelssohn genoot al vroeg succes in Duitsland en herstelde belangstelling voor de muziek van Johann Sebastian Bach, met name met zijn uitvoering van de Matthäus-Passion in 1829. Als tiener (!) componeerde hij al diverse tot op de dag van vandaag belangrijke werken. De nazi-varkens verboden Mendelssohns werk dat zij als "Joods" en daarom als "Entartete Kunst" beschouwden. Mijn favoriete stuk: de ouverture Die Hebriden (gecomponeerd na zijn bezoek aan deze indrukwekkende eilandengroep). Zo, geen dag zonder Bach, geen dag zonder klassiek.

*camperplaats


Geen opmerkingen:

Een reactie posten