11 april 2022

Trip 67 [8] Metro, Hundertwasserhaus en kerken

'De rechte lijn is goddeloos'  Wat mij betreft heeft de metro het gewonnen van de fiets, in Wenen. Voor € 1,50 per persoon bracht de ondergrondse ons naar waar we wilden beginnen vandaag: het Hundertwasser Haus en Museum. Vele jaren geleden al maakte ik kennis met het werk van Hundertwasser. De vormen en de gedachten achter zijn architectuur spreken me nog steeds erg aan en het verbaast me dat deze 'aanpak' met zijn overlijden ook begraven lijkt. Ik bezocht intussen al diverse van zijn projecten: in Oostenrijk en Duitsland vooral. In de winter van 2020 waren we nog in Plochingen bij het Hundertwasser wooncomplex.

Corona   Oostenrijk is nog volop in de ban van COVID-19: onze mondkapjes en QR-codes hebben we de hele dag nodig. Uiteraard ook in de metro. 
Ik reisde vandaag 'licht': alleen de Fuji X-T30 met de 23 mm f/2.0 ging mee. Nou, de 14 mm zat ook nog in de rugzak, maar daar bleef deze ook.
Flammkuchen   In het restaurant van het Hundertwassermuseum, uiteraard in die stijl gebouwd, lunchten we ook: Flammkuchen. Heerlijk.
Er was ook fototentoonstelling, met veel werk van de Nederlander Sjoerd Knibbeler. 

Gemeentewoningen   Wat zie je dat hier veel: gemeentewoningen. Sommige in een deplorabele staat, uit de jaren dertig, andere zijn jonger en zien er beter uit. Waarom het overal zo nadrukkelijk op de gevels staat weet ik niet. Het lijkt mij nogal stigmatiserend.

Der Anton   In het grote park in de stad zien we Johan Strauss, Franz Schubert en ja, ook Anton Bruckner. Een van de belangrijke Oostenrijkse componisten. Naast Mozart uiteraard. Zijn geboortehuis bezoeken we waarschijnlijk morgen.
Beethoven, Brahms, Schumann? Ja, die kwamen in Oostenrijk terecht. Maar werden geboren en Duitsland.

Oostenrijker   Ik sprak hem in het Nederlands aan. Aan zijn gezicht zag ik dat hij me niet begreep. 'Aber Sie tragen doch eine holländische Uniform', zei ik. Ja, dat had hij ergens gekocht. "Aber ich bin Österreicher." Natuurlijk mocht ik daarna een foto maken.
Barok   We bezochten ook nog twee fraaie kerken in Wenen. Met kerken bezoeken kun je in Wenen trouwens een hele week doorbrengen: Jezus, wat zijn er veel.

Stadhuis  Het Wiener Rathaus is het stadhuis van Wenen. Het neogotische gebouw is de zetel van zowel het Weense stadsbestuur als van de deelstaat Wenen. Ik fotografeerde een deel: het andere deel wordt schoongemaakt en was voorzien van een enorme reclame-uiting van een Chinese mobiele telefoonbouwer.
Freud   Een kop koffie drinken in het favoriete café van Freud: wie wil dat niet? Het was wel een kopje koffie van zes euro. En dan zit er nog niet eens een koekje bij. Wel een glas water: dat krijg je hier altijd bij je koffie en vaak ook bij een glas wijn. Goede gewoonte!

Hieronder: Hundertwasser, Wenen.











   


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen