30 april 2021

Trip 40 [16] Rondje Kinderdijk vanuit Oud-Alblas

Alblasserwaard   Kinderdijk, wie kent het niet en wie was er nooit eerder? Ik kan me dat nauwelijks voorstellen. In elk geval was ik er weer eens, met de fiets vanaf de camperplaats in Oud-Alblas. Leuk ritje, 24 km. Ik zag, al knooppunt-fietsend, de purperreiger, de krakeend, ganzen, Nijlganzen (een eend) en veel futen (twee broedend). Morgen met de telelens ga ik hetzelfde rondje nog eens rijden.  

De Alblasserwaard. Nergens kun je de Hollandse polders beter ervaren dan in de Alblasserwaard, gelegen in het zuidoosten van Zuid-Holland. Veenweiden, plassen, eindeloos lange sloten, koeien, molens, houtkades en knotwilgen vormen het beeld van het eeuwenoude landschap. Je wandelt er over oude tiendwegen en veendijken, kanoot er langs rietoevers of fietst de Groene Hartroute. Onderweg ontdek je hoe onze voorouders dit landschap hebben gemaakt tot wat het nu is: een oer-Hollands waterrijk gebied met veel vogels en parels van oude dorpjes. Waar het op de terrasjes goed bijkomen is van je ontdekkingstocht door Hollands mooie hart. (tekst: Staatsbosbeheer)

Dit vind ik 'puur Alblasserwaard', wat mij betreft. Ik vermoed (..) dat de bevolking gemiddeld behoorlijk conservatief, christelijk en Oranjegezind is. En hier en daar zeer vermogend ook.
Veel mensen vinden windmolens niet mooi. Ik vind deze masten storender.
Natuurlijk, Kinderdijk. Altijd mooi.
De nieuwe camperplaats bij de molens van Kinderdijk. In Alblasserdam.
Perfecte camperplaats. Erg geliefd bij buitenlandse Kinderdijk-toeristen. Alleen zijn die er nu natuurlijk even niet.

De vorige camperplaats in Alblasserdam ligt er nog steeds verlaten bij...
Vanuit hier met openbaar drijvend vervoer naar Rotterdam: dan ben je verzekerd van een hele leuke dag!
Bij de molens rechtdoor... het blijft hier mooi.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen