09 april 2021

Trip 39 'Vreemdgaan' met een halfintegraal

"Is dat niet een beetje vreemdgaan?", vroeg iemand zich af toen ik op sociale media meldde enkele dagen  met een halfintegrale kampeerauto op stap te gaan. 

Die 'iemand' weet dat ik zelf een groot liefhebber ben van de buscamper en zo'n voertuig ook zelf heb (zie Trip 1 t/m 38). Maar ja, alles voor de opdrachtgever: ik maak voor het magazine CamperReisMagazine een verhaal over de verschillen in gebruik tussen een buscamper en een - flinke - halfintegraal. En de beste manier om daar achter te komen is... inderdaad.

Dus staat er ineens een LMC Cruiser T 732 G voor de deur, opgehaald bij Cor Melissant Campers en caravans in Dirksland (Goeree-Overflakkee, Zuid-Holland). Het voertuig is bestemd voor de Nederlandse pers: kampeerjournalisten kunnen er mee weg voor tal van promotie- en testdoeleinden. En in mijn geval dus voor een vergelijking. De wagen is volgepropt met pakketten en extra: de totaalprijs komt daarmee uit op honderdduizend euro. 

Halfintegraal versus buscamper.
Automaat
Ja, natuurlijk, een camper die langer en breder is biedt meer binnenruimte. Je hoeft geen Einstein te heten om dat in te zien. Daar staat tegenover dat minder binnenruimte de ontwerpers wel uitdaagt tot slimmere oplossingen. Het is als met fotograferen: heb je maar één lens bij je dan wordt je creatief vermogen vol aangesproken. Met een tas vol lenzen is die noodzaak er veel minder.

We zijn terechtgekomen op een natuurcamping in Gemonde, bij St. Michielsgestel, in Noord-Brabant dus. Smal hoor, dat laatste stukje weggetje er naar toe. En de draai naar de camping gaat met de bus natuurlijk net even wat gemakkelijker. Maar: we staan, alles werkt en we hebben al een aardig lijstje met zaken die ons als buscamperaars opvallen in deze ruime halfintegraal. 

De LMC (Lord Münsterland Caravans) is voorzien van de nieuwe Fiat automaat: daar kan mijn bus met de 'oude' semi-automaat natuurlijk niet tegenop. Ik heb het op andere plekken ook al gemeld: Fiat levert nu - we hebben even moeten wachten - een fantastisch motorblok met een geweldige automaat. 1-0 voor de halfintegraal, al heeft dit natuurlijk niets met de vergelijking buscamper - halfintegraal te maken. Immers, alle buscampers op Fiat Ducato zijn nu met dezelfde automaat verkrijgbaar.

Grappig trouwens hoe dit met 'de automaat' is gelopen. In het verleden was de automaat iets voor klungels, watjes en bejaarden. Van dealers hoor ik nu dat vrijwel iedereen voor een automaat kiest, ook de groep die in Nederland geen AstraZeneca-vaccin meer krijgt. Volkomen begrijpelijk overigens: een automaat rijdt zoveel gemakkelijker.

 

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen