26 augustus 2022

Trip 74 [3] CaravanSalon Düsseldorf: morgen de eerste beursdag

Veel nieuws   Vandaag had de Europese kampeerpers de gelegenheid de CaravanSalon in Düsseldorf te bezoeken, een dag voor het publiek binnenstroomt. En moeten we naar Düsseldorf gaan, zul je je afvragen? Ik zeg 'ja', want er is heel veel nieuws en heel veel moois te zien. Ik doe een greep uit wat ik vandaag zag.

Adria op MAN   Als - tevreden - gebruiker van een Adria Twin kijk ik uit naar een versie niet op Fiat of Citroën, maar op MAN. Dat belooft een hele fijne reiswagen te worden, volgend jaar. Het is nu nog een studiemodel. Maar eigenlijk al heel mooi...




Interesse   Veel kijkers bij de Adria Twin op MAN.
Modulair   Een geheel nieuw type fietsendrager, uit Oostenrijk (Tirol). Of kofferdrager. Of scooterdrager. Zwenkbaar, tot 130 kg. Veelbelovend. En gebruik je een keer niets achterop, dan werken toch de sensoren die je waarschuwen dat je iets nadert. Nog geen dealer in Nederland, maar dat kan nooit lang duren.


Stroom   Het is nog mondjesmaat, maar ze komen: de elektrische campers. De reikwijdte is nog beperkt, het gewicht bij grotere, het rijbewijs. Maar je moet ergens beginnen: en dat gebeurt nu volop. 

Aanpak   Wat een verschil in aanpak! Carthago maakt - net als alle andere merken - melding van leveringsproblemen (auto's, onderdelen) en zegt daarom 'dat alle aandacht uitgaat naar de bestaande modellen'. Geen nieuws dus.
Knaus daarentegen heeft de tijd gebruikt om heel veel nieuws te ontwikkelen. Zoals deze CUV (caravan utility vehicle, geloof ik) op VW. Lekker laag onderweg, maar op hoogte op de plek van bestemming. Dezelfde wereld, een geheel andere aanpak.

Geld   De Hymer Venture S, een stoere 4x4 op Mercedes met tal van innovaties, was een studiemodel, maar wordt nu - mondjesmaat - leverbaar. Ga eerste even zitten als je belangstelling hebt en de prijs wilt weten. Daar komt-ie: EUR 250.000. De eerste wagen is in ons land intussen verkocht. (Nee, ik was het niet.)

Bürstner   Nog een studiemodel dat werkelijkheid is geworden: de Lyseo Gallery. Halfintegraal rijdend, alkoof kamperend. Met een heuse trap en geen laddertje naar de 'eerste verdieping'. Een tiny house met vier wielen.

Test   Niet nieuw, maar wel geweldig, vermoed ik: de Kabe buscamper. Ik hoop deze 'bus' binnen afzienbare tijd te kunnen testen.


Groter   Mag het wat groter? Er staan hele hallen vol Niesmann + Bischoff integralen, Morelo's en meer. Voor mij is dat te ver verwijderd van 'kamperen' en 'avontuur', maar anderen zijn er heel gelukkig mee.

Voor het eerst fotografeerde ik op de beurs met de Fuji X-T4 in combinatie met de 23 mm f/2.0. En dat blijkt technisch (scherpte, stabilisatie) en praktisch (gewicht, klein) gezien een perfecte combinatie.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen