13 februari 2023

Trip 82 [25] Aveiro en Costa Nova: kleur- en waterrijke dorpen

Duinen   Vanmorgen namen we afscheid van de nieuwe buren met hun mooie Hymer buscamper, van de receptioniste en van de luxe van deze camperplaats. We staan nu in Costa Nova, zonder voorzieningen, maar wel vlak achter de duinen. Een camperplaats aan de andere kant tegen het - vermoed ik - voormalige vissersdorpje aan. Bekend van de gekleurde geveltjes - er zijn hele fraaie bij. We lopen intussen in onze T-shirtjes: het is 19 graden aan zee.

Gondels   Maar eerst zetten we koers naar Aveiro. Ook wel het Venetië van Portugal. Volgens sommigen ergerlijk omdat de gondels met buitenboordmotoren varen - ik zag dikke Yamaha's hangen - en volgens anderen wel erg toeristisch. Klopt beide, maar ik vond het toch leuk hier een uurtje of wat rond te lopen. Ik vond eindelijk een plek om een pizza te eten, er is een mooi winkelcentrum, er zijn versierde bruggetjes - het was best aangenaam. Ik vond zelfs een parkeerplek dicht tegen het centrum. Even in de buidel tasten: een euro voor een dagkaart. Twee lekkere koffie met twee custardtaartjes: vijf euro.

 
Imago   Amsterdam kennen ze ook in Aveiro. Waarvan weet ik niet: ik ben niet binnen geweest om het te vragen.




Boottocht   Overal staan mensen om je een boot in te praten. Maar dat wilden wij niet. Wat verder opviel is dat er enorm aan de weg wordt gewerkt in het stadje: het wordt vast mooi, maar nu zijn grote delen niet toegankelijk. Op naar Costa Nova dus, een kwartiertje verder.

Hakken   Onderweg zagen we mannen op een drooggevallen zandplaat met een soort bijl aan het werk. Eén klap, iets oprapen en in een emmer doen. Het zal iets eetbaars zijn, maar geen idee wat.


Terras   Het is intussen bijzonder aangenaam weer geworden. Truien gaan uit, het T-shirt volstaat nu. Op het terras drinken we wat voordat we via het dorp weer terug lopen.


Foto met Pxel 7 telefoon

Benegas   Wat zie ik in Costa Nova? Een gasfles - rechts - die hier niet thuishoort. Wordt alleen in Nederland verkocht, hoor ik altijd. Er zat wel een vreemde aansluiting op.

 



Tegeltjes   Er zijn hele mooie gevels, maar voor de foto vind ik de oude, vervallen fronten boeiender. Ik heb er aardig wat gevonden. 

Dicht   Op maandag is er best veel gesloten, merkten wij vandaag. Zeker restaurantjes. Bij de warme bakker kochten wij vanmorgen broodjes voor vanavond.
Morgen rijden we verder naar Coimbra, een oude universiteitsstad, ooit de hoofdstad van Portugal en in 2003 Culturele hoofdstad van Europa.






Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Levelsysteem voor buscampers