17 februari 2023

Trip 82 [29] Cáceres: de hele binnenstad UNESCO Werelderfgoed

Camping Cáceres: eigen sanitair naast de Twin.
Gewichtig   Gisteren sprak ik een stel aan met exact dezelfde Adria Twin als wij hebben. Nou ja, qua indeling dan. Op de bus een grote schotel, dus ook een televisie binnen. Twee fietsen achterop de Busbiker, twee LPG-flessen met DuoControl en vier stabilisatiepoten. "Heb je de wagen al eens gewogen?", vroeg ik hem. "De dealer zei dat het wel kon." Haha, doe mij ook zo'n dealer. Nou, het gaat niet.

Vogels   Zo leuk, hier op de camping scharrelt een kuifleeuwerik. En vanmorgen kwam er een vlucht blauwe eksters voorbij. Prachtige vogels, endemisch in (op?) Iberia las ik. Dan hoor ik nog heel wat gezang dat ik niet kan thuisbrengen. Zwaluwen. Ooievaars in de lucht. En gisteren een boom met op vier 'verdiepingen' een nest. Het is hier voorjaar, met temperaturen tot wel twintig graden. 

Rijke historie, maar niet zo goed 'gedocumenteerd'.
Weinig info op locatie gevonden.
UK/GB   Wat verder opvalt is het grote aandeel dat Engelsen hier hebben. Veel kampeerders van overzee dus, bedoel ik. Britse autobestuurders die buiten het Verenigd Koninkrijk reizen, moeten tegenwoordig rondrijden met een nieuwe landcode op hun auto. De bekende stickers met "GB" en een Europees vlaggetje zijn niet meer toegelaten. In de plaats komt de landcode "UK" met een Union Jack, de vlag van het Verenigd Koninkrijk. Het gevolg van Brexit dus. Bleef het hier maar bij voor de Engelsen...

Stroom   Vermoedelijk zou zelfs ik in Spanje wel met succes kunnen solliciteren naar een functie als  elektricien (m/v). 

Fooi   Spaanse gitaarmuziek in een historische omgeving. Daar hebben we wel wat voor over. (In tegenstelling tot stakkerds, die hun hand ophouden met een bord erbij dat ze zielig zijn. Triest, meelij, maar ik heb ooit begrepen - op Cuba - dat je deze mensen het minst helpt door iets te geven.)
 

 

Castagnettes   Natuurlijk, het is carnaval! Ook in Cáceres. De dames zingen dat het een lust is, begeleid door Spaans geklepper.

Omhoog   We werden uitgenodigd een toren te beklimmen. Lieten we ons geen twee keer zeggen. Wat een geschiedenis... veel gebouwen dateren uit de 12e en 13e eeuw. En er zijn diverse Romeinse resten te bewonderen.

Warm   De palmbomen geven een extra zuidelijk accent aan de historische bebouwing. De vele, vele airco's die in straten aan woningen en kantoren aan de gevels hangen doen mij beseffen dat ik hier in de zomer niets te zoeken heb.

Onder: Honderden jaren geleden zijn deze bouwwerken hier verrezen.  








 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten