02 juni 2021

42 [8] Zutphen: mooie Hanzestad vol historie

Zutphen   Mooie, historische stadjes: daar krijgen wij niet snel genoeg van. Zutphen stond vandaag op het programma. Ik had er een simpele route naar toe 'geknoopt' dus we waren al om elf uur in Warnsveld, tegen Zutphen aan. Daar ging net een mooi terras open voor de koffie.

Vogel   Bij het verlaten van de camping kwam ik deze 'vreemde vogel' tegen. Gewoon los. "Als er een duif over vliegt kruipt-ie helemaal tegen mij aan."

Oponthoud   De sluis bij Eefde. De schepen moeten hier een voor een doorheen. Wat een oponthoud...
Apart   Wonen in een voormalige watertoren (?). Dat is apart!
Hofje   "In 1755 werd opgetekend dat in de Oude Bornhof burgers van onbesproken gedrag, die ten minste tien jaar als burger van Zutphen ingeschreven waren of meer dan twintig jaar in de stad woonden, tussen de vijftig en zestig jaar oud waren en gereformeerd, luthers of mennoniet waren, in aanmerking kwamen als bewoner van de Oude Bornhof. Hieraan waren nog wel enkele andere verplichtingen verbonden. Zo moesten de bewoners al hun bezittingen aan het huis afstaan.
Aan het begin van de negentiende eeuw werd de Oude Bornhof uitgebreid. Toen kreeg het hofje de vorm die nu nog zichtbaar is." [bron: AbsoluiteFacts.nl]

PoĆ«zie   Op verschillende plekken in Zutphen treffen we 'gevelgedichten' aan.
Themawandeling   Met een Q(uick)R(esponse)-code kun je zo snel voor EUR 2,50 een themawandeling door Zutphen aanschaffen. Hofjes, Hanzestad en andere thema's.
Zutphen heeft de toerist veel te bieden. Een mooie camperplek: die ontbreekt eigenlijk nog.
Haven   Woensdag 2 juni. Schitterend weer. Maar toch was het best rustig in de stad.
Tegenover ons op de camping staan twee tachtigers met een caravan. Zij woonden 20 jaar op een binnenvaartschip. En hij ijverde eind 20e eeuw met succes voor een 'historische haven'. Daar liggen nu twee kinderen met hun tot woonschip verbouwd binnenvaartschip. 
"Op de plek waar jullie nu staan komt zaterdag mijn oudste zoon staan. Die is zestig." De afgelopen week kampeerde een kleindochter met haar achterkleinkind naast de caravan van de krasse knarren. "Wij hebben ook acht jaar met een camper rondgereden, maar dat trekken hoeft nu niet meer." 

Solo   Een stukje verderop staat een oudere vrouw alleen, met een Dethleffs integraal. "Mijn man is vorig jaar overleden na een half jaar ziekbed. Ik wilde de camper wegdoen maar de jongens zeiden: doet dat nou niet." Ze heeft nu de stoute schoenen aangetrokken en is op pad met de camper. "Ik heb de maand juni uitgetrokken om te ervaren of ik het leuk vind. Morgen rijd ik naar Bunnik, waar vrienden ook kamperen." Moedig, goed, stoer.









 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen