05 juli 2021

Trip 46 [8] Grave (beneden de sluis)

Grave is werkelijk een prachtig stadje.

Het zal rond mijn zevende levensjaar zijn geweest. Op zondagmorgen kroop ik bij mijn oudere broer in bed en samen luisterden we naar de waterstanden. De stem noemde een naam, wij snel +2 of - 3 en dan kijken wie het goed had. Eén van de plaatsen was steevast 'Grave beneden de sluis'. En daar fietste ik dus vanmiddag  naartoe, vanaf de camperplek Camper Erf in Balgoy (bij Wijchen). Op de CP had ik een boekje over historisch Grave meegenomen en dat maakte me nieuwsgierig. Vooraf wandelde ik nog even naar het winkelcentrum (1300 meter), waarin onder meer Jumbo zit. En nu Verstappen het zo goed doet...

Heerlijk - kettingzagen.
Op de heenweg had ik nog wel een horde te nemen: er werd een boom gerooid en niet zo'n kleintje ook. De hele weg was geblokkeerd. Omdat ik geen zin had daarop te wachten kroop ik er via de berm langs: dat leverde boze gezichten op, maar dat kon ik met gelijke munt beantwoorden.

De Maaspoort.
De Maaspoort was eeuwenlang de toegang vanaf de Loswal tot Grave. Zo brachten de schepen hun waar (graan, zout, steenkool, kaas, wijn, haring en meer) naar het stadje.
Er hangt boven aan de trap een kunstwerk in de vorm van een parachute. Grave werd op 17 september 1944 bevrijd door het 504ste Parachute Infantry Regiment van de 82ste Airborne Division.
Bij de John S. Thompson-brug over de Maas (Liberation Route, Operation Market Garden) is een camperplaats met twee plekken. Naast een kazemat uit 1936.
Van Yvonne van Camper Erf Balgoy vernam ik dat er vaak tot wel acht staan. Dat levert klachten op uit de buurt - vooral over vuil dat achterblijft.

Het gemaal van Sasse.


Prachtig gebouw - en kennelijk nog in functie.
In Grave zelf ontdek ik nog een camperplaats: past precies één camper op. Met stroomaansluiting! Hier sta je geweldig... maar je moet het treffen dat de plek niet bezet is.
De voormalige synagoge van Grave. Gebouwd in 1871, in opdracht van de toen nog bloeiende joodse gemeenschap. De laatste twee Graafse Joden kwamen in nazi-vernietigingskampen om het leven.
Leuke ontmoeting langs de Maas. Een Kreidler Florett, wie - van mijn leeftijd - kent deze brommer niet? Deze liefhebber kocht een wrak en knapte de brommer helemaal op. Onderdelen zijn er genoeg, een autospuiter was snel gevonden en de rest deed hij zelf. Een plaatje.
Er staan heel wat mooie huizen en boerderijen in Balgoy en omstreken.
Grave.




De 520 meter  lange brug over de Maas bij Grave draagt sinds 2004 de naam van John S. Thompson. John S. Thompson heeft als luitenant de brug tijdens Operatie Market Garden in de Tweede Wereldoorlog veroverd op de Duitsers. Voorheen stond de brug enkel bekend als Graafse brug. Thompson klaarde de klus noodgedwongen met slechts vijftien man. Die bijzondere geschiedenis lees je hier.
Deze duif hout alles in de gaten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen