17 juli 2021

Trip 48 [7] Orgelconcert en Kneipp-wandeling

Vanaf de camping in het blauwe uurtje. Met de 100-400mm, op statief.

Bruckner   
Het is zaterdag en ik waag er een telefoontje aan. Wat zou ik graag morgen in de Basilika het concert bijwonen! De Deutsche Radio Philharmonie speelt de Vijfde symfonie van Anton Bruckner. Er zijn 1000 plekken in de kerk, maar door corona nu even 550 minder. "Belt u morgen nog even: wie weet zijn er afmeldingen." 
Pfarrer Sebastian Kneipp
Kneipp   Ik haal mijn broodjes op bij de receptie, maak ze klaar voor de lunch onderweg en vertrek. Het miezert. Doel: een wandeling in het teken van Kneipp.
Sebastian Anton Kneipp (1821-1897). Dit was een Beiers priester en een van de grondleggers van de natuurgeneeskunde. Hij is vooral bekend om de door hem ontwikkelde "Kneippkuur": een vorm van hydrotherapie, die op verschillende manieren gebruik maakt van water, temperatuur en druk. Geboren vlakbij Ottobeuren wordt hier zijn 200e verjaardag natuurlijk gevierd. Midden in een pandemie: daar helpt Kneipp dan weer niet tegen.
Mooi wandelen, met altijd stromend water
naast het pad. 

Pastoor   Hij werd geboren als vierde zoon van een wever, maar hij kreeg al snel het verlangen om pastoor te worden. In 1846 kreeg Kneipp tuberculose. Hij bestudeerde een boek over watertherapie van Johann Siegmund Hahn uit 1743. Naar aanleiding hiervan deed hij enkele wilde pogingen zichzelf te genezen. Uiteindelijk kwam hij erachter dat hij baat had bij een koud bad voorafgegaan door een flinke inspanning. Hij genas in elk geval van tbc.
Door de regen heen zijn nog net de torens van de Basilika te zien. Daar eindig ik later vanmiddag.
Ik had nog graag in de kloostertuin gekeken, maar die is niet toegankelijk. 

Een barokke kerk binnengaan overweldigt. Als later het orgel gaat spelen - met veel volume - is dat ronduit emotioneel.
[Telefoonfoto]

Het orgelconcert duurde ruim een uur. Wat zijn kerkbankjes dan toch ondingen...
De Basilka telt drie orgels. Twee dienden voor begeleiding van het koor. Pas in 1957 kwam er een 'hoofdorgel'. Dit werd rond de eeuwwisseling gerenoveerd.
Ik hoorde vandaag eerst het Dreifaltigkeitsorgel (foto hiernaast, o.a. sonate van C.Ph.E. Bach, zoon van). Daarna klonk het niet zo mooie, maar wel bijzonder indrukwekkend klinkende Marienorgel (met Liszt, Alain, Saint-Saëns en Dupré).

Na het concert genoot ik nog een Flammkuche. Diner met wijn en Milchkaffee toe voor dertien euro. Nu ik dit schrijf begrijp ik dat er iets mis is gegaan met optellen... Gelukkig maar, want veel meer contant had ik niet. Pinbetalingen gaan hier niet door gebrek aan een goede internetverbinding. Duitsland anno 2021.



Het weer hier vandaag? Nou, het kan niet...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten