14 juli 2021

Trip 48 [3] Kampvuur, wijn en Benz-museum


Werkplaats   Wielum wielum, kampfuur! Herr Wolf van Camping Eisenbachtal is een innemende man, die redelijk goed Nederlands verstaat en spreekt. Ja, natuurlijk, ik kom. Wijn erbij? Welja. Toastjes, toe maar. Even later wenkt hij: laten we even in de werkplaats gaan zitten. Met een Nederlander, die hier een maand op de camping helpt, kletsen we over Zuid-Afrika, motoren en politiek. Als er een paar uiteraard gelovige Urkers bij komen en hun geloof en zwarte Piet ('Bij ons blijft-ie zwart!') voorbij komen haak ik af: ik haat goden met zo weinig begrip voor andersdenkenden.

Afbeelding van internet
Relmuis   In de werkplaats hebben we, tussen een enorme partij gereedschap, boeken (..), motoren, onderdelen, bussen vet en olie, gezelschap van een relmuisje. Of wellicht twee. De zevenslaper trekt zich weinig van ons aan.

Kampvuur, wijn, toastjes en een goed gesprek.
Reanimatie   Al om kwart voor acht rij ik van de camping af. Nog maar net op de snelweg zie ik een ziekenauto op de vluchtstrook staan, met alarmlichten. Voor de auto wordt iemand met hartmassage geprobeerd ik leven te houden. Er omheen radeloze mensen: wat een naar gezicht!

Internetradio   Replaio is de naam van een nieuwe app op mijn telefoon. Deze stelt mij in staat elke denkbare radiozender via internet te luisteren. Dus ik rij hier rond met NPORadio 4 en 1 uit mijn camperluidsprekers, alsof ik in Bergen op Zoom rijd.

Benz museum   Lekker bijtijds kom ik op de CP in Ladenburg aan. Ik wil graag naar het Dr. Carl Benz museum. Dat moet vanmiddag, want het is alleen op woensdag en in het weekend open (14-18 uur). De man van de toegang doet zijn uiterste best Nederlands te spreken: hij komt graag in ons land. Omdat er verder nauwelijks bezoekers zijn en ook hij met Fuji fotografeert (..) komt hij me regelmatig ergens op wijzen. Na het museum loop ik langs de Neckar - breder dan ik dacht - terug naar de camperplaats en doe lopend nog wat boodschappen. Fijn gelegen CP dit!

In het Dr. Carl Benz museum staan drie auto's die hier ook zijn gebouwd en zelfs nog kunnen rijden. Deze witte is er daar één van.
Met de naam Benz staan in het museum ook fietsen en zelfs schrijfmachines.
Zijn portret, zijn eerste auto en het patent: het is allemaal in het museum te zien.
Toen fabriek, nu museum.
Uitkijkpunt over de Neckar vanuit Ladenburg.
Het is duidelijk niet de bedoeling dat je in Ladenburg zelf gaat staan. Er is een prima CP (elf euro per nacht).
Camperplaats Ladenburg.










Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Boordaccu uitschakelen