08 september 2021

Trip 53 [3] Rondje Friesland (Gaasterland - Leeuwarden)

Camping De Waps, Oudemirdum.
Waps   Vanmorgen was het licht mistig, maar de zon worstelde zich er al snel doorheen. Wat een schitterende plek is dit toch, camping De Waps. Camper + 1 persoon - stroom kostte 32,60 EUR voor twee nachten. Alleszins redelijk, wat mij betreft. 

Super   Bij de buurtsuper vulde ik mijn voorraad drinken en eten weer aan. 


Hymer   
Gisteren heb ik voor het eerst een route uitgezet via de app (op Android) Freeontour, ontwikkeld door Hymer. Zo reed ik vanuit Oudemirdum naar Warns, Stavoren, Hindeloopen naar Leeuwarden. Ik had ook nog naar Makkum gewild, maar dan zou het te laat worden.
Prima app, als je er een beetje aan went. Je kiest telkens een doel en via Google Maps - of een andere app naar keuze - kom je waar je wilt zijn. Je kunt zo ook een reisdagboek maken. 
Laaksum   
Mijn eerste stop langs het IJsselmeer was het haventje van Laaksum, dat bijna 110 jaar bestaat. Een jongeman was een terras aan het inrichten, maar een kop koffie... "We gaan pas om twaalf uur open." Dat zijn dan inkomsten die je misloopt, dacht ik. Een echtpaar met fietsen was ook teleurgesteld.
IJs   Wat is een buscamper toch handig, als je voortdurend onderweg bent. Er is altijd wel een plekje om het voertuig even ergens neer te zetten. Zoals hier bij de Roode Klif. Dit ontstond in de voorlaatste IJstijd. Enorme ijsmassa's uit Scandinavië duwden de grond verder en nam dikke keien en grind mee. Door de kracht ontstonden er heuvels in het landschap, tot wel tien meter hoog.
Hanze   In Stavoren kijk ik natuurlijk uit naar 'het vrouwtje'. Zij verbeeldt de sage over een rijke koopmansweduwe, die ooit in Stavoren woonde en nooit tevreden was, ondanks haar enorme rijkdom. Stavoren was vroeger een rijke handelsplaats, het kreeg als eerste stadsrechten en was lid van de Hanzesteden, een samenwerking tussen kooplieden uit verschillende steden.
Gedoogplek   In Stavoren kom ik Renny en Durk Tamsma tegen. "Passen jullie even op mijn bus?" Bij terugkeer verneem ik dat ze net terug zijn uit Noorwegen, waar ze campings voor de ACSI hebben geïnspecteerd. "We zijn dus min of meer collega's", constateren we, als ik ze vertel van mijn bijdragen aan ACSI Freelife magazine. Ze blijven hier een paar dagen staan. "Het is een gedoogplek", verneem ik.
CP   Onderweg passer ik nog verschillende prachtige camperplaatsen, meestal aan het water. Soms bij een camping, soms bij een jachthaven. Ik sprak een eigenaar die twee jaar terug startte met een CP en nu al op 1400 overnachting zat. "Ver boven mijn verwachtingen."
Roosje   Meubels, raamkozijnen, de bedstee en zelfs klompen kregen bloemen, bladeren, dieren, zeegezichten, Bijbelse en mythologische afbeeldingen. Het is dankzij Arend Roosje dat deze kunst professioneel bedreven werd, zijn achternaam is verbonden met de stad en de schilderkunst: Roosje Hindeloopen. Prachtig stadje - met een camping.
Terras   Pittoresk. Hoe anders kun je Hindeloopen omschrijven? Het was er flink druk vandaag: mensen mopperden dat er nergens meer een plek op een terras te vinden was. De grijze golf e-Fietst er lustig op los.
Likeur   In mijn verhaal over Friesland voor het Noorse kampeerblad Bobil og Caravan Magasinet zal ik de likeurproeverij zeker noemen. 
Bus   Mijn ritje van vandaag eindigt op de CP Leeuwarden. Recent verbouwd en uitgebreid. Het staat aardig vol, maar er is nog plek. Tien euro per nacht (zonder stroom en belastingen), kwartier fietsen van centrum Leeuwarden. Er gaat ook een bus. Ik pak morgen mijn eFiets.








1 opmerking:

  1. Wat maak je super mooie foto's! Friesland en Dokkum staan er heel mooi op

    BeantwoordenVerwijderen